De fleste vil mene masse om statsbudsjettet i løpet av ettermiddag og kveld. Regjeringen vil få på pukkelen i vandrehallen på Stortinget fra diverse pressgrupper, men i togfrie nord bør vi definitivt glede oss over nivået på veimidler. Nok en gang.

For alle som er opptatt av infrastruktur er det en befrielse å konstatere at statsråd Ketil Solvik-Olsen og regjeringen faktisk har en intensjon om et veiløft som varer lengere enn en valgkamp eller to. I tillegg til å tette etterslepet, er det viktig å ta fatt på investeringer som gjør at nordområdeplanen er noe mer enn festtaler.

Det brukes i øyeblikket svært mange penger på tiltrengte investeringer langs Europaveien i nord. Prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen kunne i fredagens Altaposten liste opp prosjekter for åtte milliarder kroner på strekningen mellom Alta og Narvik. Behovet er uomtvistelig på stamnettet, ikke minst på grunn av næringsvirksomhet og framtidens behov. Dette er investeringer til inntekts ervervelse, hvis man fortsatt mener at ressursene i nord er «den nye vinen». For ikke å si, den nye oljen.

Fire milliarder kroner skal brukes på å løfte riksveiene i landsdelen, og det er slett ikke til å undres over at regionveisjef Torbjørn Naimak er tilfreds. Han vet en hel del om behovet og blir temmelig ofte ansvarliggjort for at det går for tregt. Statsbudsjettet for 2016 tilsier at tempoet kan opprettholdes og vel så det. Aldri tidligere  har det blitt bevilget så store beløp – og det bør selv politiske meningsmotstandere anerkjenne. Så er selvfølgelig virkeligheten så brutal, at det vil finnes veldig mye annet å sette fingeren på.

Mange av nyhetene har vi feiret før, men det er naturligvis gledelig at prosjekter som Tana bru og Salkobekken er med i budsjettet for Finnmark. Vi forventer også at man viderefører engasjementet i form av opptrapping for både Eiby og Kløfta på Riksvei 93 – og at en sammenhengende gang- og sykkelvei mellom Alta og Eiby prioriteres i planverkene.

Som forventet holder man koken på E6 vest for Alta, så er det fortsatt paradoksalt for oss at man ikke makter å se synergien mellom masseuttak på E6 og det framtidige behovet for en større rullebane på Alta lufthavn. Et ekstremt viktig prosjekt for hele Finnmark.

I den grad det hadde kommet penger til rullebanen og avlastningsveien, hadde naturligvis lokale, blå politikere fått gaven noen dager før valget, slik de fikk for Salkobekken. Lokalpolitikerne har tvert i mot fått noen store utfordringer i fanget når det gjelder viktige prosjekter. Som Altaposten kunne fortelle i går, ligger det an til at Alta kommune sitter med uforsvarlige finanskostnader i 2018 og da er det forståelig at påtroppende regime vurderer hvorvidt man skal forskuttere store kostnader til infrastruktur. Det kan være et sjansespill, all den tid det ikke finnes fnugg av medvirknng når det gjelder rullebanen. Det samme gjelder for avlastningsveien der helse- og skolekroner neppe kan brukes til å fylle bompengegapet. Slik blant annet Alta næringsforening var inne på i forkant av valget.