Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

En stjerne på besøk

Lokale Ap-størrelser hadde stjerner i blikket da Jonas Gahr Støre snakket om visjonene for nordområdene i går. Ikke nok med det; Alta-ordfører Geir Ove Bakken tilbød utenriksministeren en pause fra ubehagelig spørsmål om viktig infrastruktur i nord. E6 er åpenbart ikke noe tema for en visjonær verdenspolitiker.

Den alltid hyggelige og behagelige Gahr Støre redegjorde for den snart to år gamle 22-punktsplanen for nordområdene. I bunn og grunn er mange av elementene kjent tenkning fra blant annet Frithjof Nansens institutt. De har tidligere vurdert de kommersielle mulighetene det innebærer om en seilingslede gjennom Nordøst-passasjen åpenbarer seg. Temaet er mer aktuelt enn noensinne, paradoksalt nok på grunn av at menneskeskapte klimaforandringer gjør at isen smelter i rekordfart. Det får redere i Europa til å gni seg i hendene. Bare kostnader til drivstoff vil bortimot halveres når markedet i Østen skal betjenes.

Visjonene for Nordområdene er spennende, både i forhold til utnyttelse av ressursene og nye muligheter som åpner seg i nord. Det hersker det ingen tvil om – og Gahr Støres positive betoning av mulighetene i nord er i seg selv verdifull. Vi tror også det er mye opp til Finnmark selv å utnytte mulighetene, selv om milliarden som hittil er bevilget er sektorovergripende og lite håndfast i forhold til regionale ønskelister. Vi mener selvfølgelig at dette skal være en nasjonal satsing.

Likevel blir det for mye ukritisk applaus i kjølvannet av planene som strekker seg både èn og to generasjoner framover. Er det uproblematisk at trafikken utenfor kysten av Finnmark mangedobles? I dag tøffer hundrevis av tankbåter forbi hvert år, uten at det skaper særlige verdier for lokalsamfunnene. Vi aner at de ikke ser poenget med bunkring i verdens dyreste avkrok.

Er regjeringen på tå hev i forhold til sikkerhet og beredskap? Da handler det både om trafikken utenfor kysten og et eventuelt petroleumseventyr. Øvelser har vist at mye mangler. Området bør prioriteres meget høyt i årene som kommer, både teknologisk og budsjettmessig.

Gahr Støre henviste stadig vekk til pengeflommen til kompetansemiljøene i Tromsø under møtet i går. Er Høgskolen i Finnmark, Samisk høgskole og forskningsmiljøene i fylket godt nok innlemmet i fremtidsvisjonen? Vi ser at det finnes et godt anslag i statsbudsjettet til en rekke spennende prosjekter, men det er viktig at Finnmark inkluderes i forskningsprosjektene, også når de styres fra Tromsø.

Sist, men ikke minst: Leder Jan Ole Buljo i Finnmark Senterparti fikk under gårsdagens feelgood-møte lykkeligvis brakt inn misforholdet mellom satsingen på infrastruktur i våre naboland og den pinlige innsatsen på norsk side. Akkurat nå aktualisert gjennom den fullstendige neglisjeringen av innfartsåra til Finnmark. Kanskje det rett og slett er nødvendig med en satsing utenfor Nasjonal Transportplan?

Vi respekterer at Gahr Støre som utenriksminister hadde nordområdene som tema – og da fortrinnsvis de 22 punktene han ønsker å bli målt på. Men en statsråd som befinner seg i maktens innerste sirkler i det dominerende regjeringspartiet kan ikke frikobles fra den helheten som presenteres i 2009-budsjettet. Det gjorde han elegant i går og slapp som vanlig unna med det. Han vekslet mellom nær- og fjernlys i sitt blikk på nordområdene. Håpet hadde jo vært at han bidro til at tåkelysene og parklysene, som hemmer utbyggingen av innfartsåra til Finnmark, ble slått av.

Å klikke eller ikke

– Følte meg som en landsforræder da jeg hentet de fire kolliene, skriver Merete Arnesen.

Leder:

Helseskadelig kødannelse

– Pasientenes beste vil som regel være å få et tilbud nærmest mulig eget hjem.

– Vil hun bli den siste fiskeriministeren?

– Raserer norsk fiskeripolitikk, mener Helga Pedersen.

– Alta videregående bygges ikke ut

– Skolen skal ikke bli større, den skal bare pusses opp, skriver Utdanningsforbundet.

– Vi vil fortsatt gjøre en god jobb på Nordlys hotell

– Får positive tilbakemeldinger på hvordan mottaket i Alta drives, skriver Hero-sjef.

– Må det skje en dødsulykke?

– Hasardiøse og skremmende forbikjøringer, skriver Ingvild Pharm Bull.

– Rent tøv som skaper fremmedfrykt

– Skap angst og skaff stemmer for enhver pris, skriver Geir Larsen.

Døden for mediemangfoldet

– Timingen bortimot katastrofal.

Statsbudsjettet:

Håp for avlastningsveien

– Dessverre ingen hjelp til flyplassen, skriver Altapostens leder.