Hets mot pelsdyrnæringa er ikke noe nytt fra NRK TV. Det er et yndet tema som har pågått i mange år i form av stadige bilder med «avsløringer» av vanskøtsel og mishandling av pelsdyr. Mange av bildene som er blitt sendt på NRK TV har sin opprinnelse i snikfilming av pelsdyrmotstandernes folk over hele verden. PELS-filmen sendt sist uke på NRK-Brennpunkt er av samme karakter, i grove trekk hvor en snik under falsk flagg innynder seg oppholder seg i to år på norske pelsdyrfarmer, manipulerer og filmer med skjult kamera ene og alene for å ødelegge for næringen.  Det store spørsmålet her blir på hvilket tidspunkt NRK Brennpunkt kom inn i bildet? Og hva har NRK betalt produsenten Piraya Film for filmen?

INGEN i Norge tror vel at de mediefolkene som holder på med dette har noe annet ønske enn å bidra til at norsk pelsdyrnæring avvikles. I praksis bruker de sin mediemakt i egeninteresse, skruppelløst. Men i filmen PELS «godkjenner» NRK Brennpunkt kinesisk pelsdyroppdrett, etter et kort filminnslag fra en kinesisk pelsdyrfarm. Er ikke dette gjennomskuelig?

Er dette en hets mot pelsdyrnæringa planlagt lang tid i forveien, rettet mot den forestående politiske behandling i Stortinget? Vel vitende om at dagens parfymerte politikere villig lar seg påvirke av TV-bilder i betydelig større grad enn av reelle kunnskaper? Og som til slutt ender opp med at seriøse næringsutøvere mister sitt levebrød og i tillegg må gå fra gård og grunn?

Stillet ovenfor NRK-Brennpunkts ondsinnede mediemakt er det logisk at de som rammes må føle avmakt. Pelsdyroppdretterne tilhører vår gode bondestand, som er kjent for å være sindige mennesker, ofte helt til noe dramatisk skjer. Et annet og alvorlig moment i denne saken er drapstruslene som har oppstått i kjølvannet av filmen. Og at dyktige deltakere i debattprogrammet trekker seg som følge av truslene. Det viser at NRK-Brennpunkt har gått for langt og ikke ser konsekvensene av sine handlinger. En av konsekvensene kan være å ramme NRK på det økonomiske området, fullt lovlig. I dag ville det ikke være urealistisk å starte en forbrukerkampanje som ender opp med at den forhatte «kringkastingsavgiften» blir borte. Det ville i så fall være på tide.

Bjørne Kvernmo