I Altaposten tirsdag 28.10 kunne vi lese om de dårlige resultatene til Alta-elevene.

Ifølge Kommunalleder Mats Stian Hansen er det både graverende og ille. Læreren og lærerens praksis i klasserommet er ifølge kommunalleder det viktigste verktøyet for å gjøre noe med dette.

Er det ikke da på tide å lytte til de som står i klasserommene hver dag og til rektorene som skoleledere? Lærerne har gjentatte ganger uttrykt sin bekymring når deg gjelder ressursene i skolen. De siste årene har det vært gjort store kutt innenfor skolesektoren samtidig som mange nye oppgaver har blitt tilført. Altaposten hadde en stor reportasje fra Alta ungdomsskole i januar hvor man i flere klasser har opp mot 34 elever. Lærerne der ga klar beskjed om at man ikke klarer å gi den tilpassa opplæringen som elevene har krav på. Kommunalleder uttalte da at kvalitet er avhengig av flere lærere og mer penger til skolemateriell. Det man derimot har gjort siden da er ytterligere kutt av lærerstillinger.

Senest denne måneden fikk vi høre om den tøffeste skolestarten ved Sandfallet ungdomsskole. «Aldri før har det vært så vanskelig å strekke til» kunne lærer, Britt Sørvik fortelle.  «Det snakkes om kvalitet i skolen og at ungdomsskolene i Alta skal plassere seg i øverste halvdel. Så vet man at man ikke klarer å lage kvalitet i klasserommet» fortalte Søvik. Også rektor ved skolen kunne bekrefte dette. Mer valgfag, øking av skoleuka, mer spesialundervisning, men ressursene er de samme.

Likevel virker det som at kommunalleder er overrasket over resultatene?! Lærerne kan være så gode pedagoger de vil og ha massevis av videreutdanning, men hva hjelper det når man ikke har tid til hver elev? Når man hver arbeidsdag går hjem med en dårlig følelse fordi man ikke fikk sett hver elev? Da er det ressurser det handler om. Intet mindre!

Anette Berger

Leder Utdanningsforbundet Alta