Regjering og Stortinget har etter pålegg fra EU gjort vedtak som gjør at bedrifter innen transport, energi og finans går fra 0 -14,1 % arbeidsgiveravgift fra 1.juli i Finnmark fylke.

NHO Finnmark har sammen med NHO sentralt og de to andre nordnorske kontorene arbeidet intens for å forhindre dette fra tidlig mars da det ble kjent hvilke konsekvenser saken kunne få for nordnorske bedrifter.

Vi har videre før og etter Stortinget gjorde sine vedtak gitt en rekke forslag for å kompensere bedriftene som blir utsatt helt direkte gjennom for eksempel senkning av avgifter på drivstoff og luftfarts- samt vegavgifter.

Disse forslagene valgte Stortinget ikke å vedta, men gikk inn for å gi bedriftene fritak innenfor bagatellmessig støtte.Et annet kompenserende tiltak i Nord-Norge ble en ekstraordinær infrastrukturinvestering på 1 600 mill kr i perioden 2014-2018 i tillegg til bevilgninger og prioriteringer i NTP 2014-2023.Den 18.juni sendte Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet et høringsbrev i denne saken med en møteinnkalling til 1.juli i Tromsø og høringsfrist samme dag.

Brevet er sendt fra de to departementene til alle stortingsrepresentantene fra nord, de tre fylkesordførerne/fylkesrådslederne, Avinor, MEF, Lastebileierforeninga, Jernbaneforum, Vegforum, FHL, Norsk Industri, Norsk olje og gass, Rederiforbundet samt LO og NHO i de tre fylkene. Departementene har selv altså ikke valgt å bruke kommuner, regionråd og næringsforeninger som høringsinstanser.

Det understrekes i brevet at foreslåtte tiltak må være raskt realiserbare, tiltakene skal treffe næringslivet, enten de velger å frakte gods på veg, bane eller sjøveien og ingen prosjekter skal ha en kostnadsramme på over 500 mill kr og det presiseres at de vil ha forslag først på prosjekter som kan finansieres i 2014 og 2015.

Det skal deretter være et tilsvarende møte senere på høsten for tiltak i perioden 2016-2018. I NHO Finnmark ble det utarbeidet et notat som ble sendt til styret 26.juni sammen med uttalelser fra NHO Finnmark tidligere i NTP, felles uttalelse fra våren 2013 med NHO, Finnmark fylkeskommune og LO om NTP, Vegforum Nords uttalelse og en henvendelse fra Kirkenes Næringshage om å prioritere forlengelse av Kirkenes Flyplass. Styret fikk altså alle innspill fra tidligere vedtak de selv har gjort samt de to henvendelsene fra andre i saken.

Flere henvendelser fra næringsliv eller politikk i Finnmark var ikke kommet inn til NHO Finnmark og har heller ikke kommet direkte til oss senere.I prosessen i NHO Finnmark med å få fram prosjekter som kom inn under de to departementenes bestilling i høringen var det flere telefonsamtaler med Statens Vegvesen for å få kostnadsberegninger og planstatus i ulike prosjekter for å se hva som var realistisk da departementene understreket at dette var viktig for å komme raskt i gang med arbeid i felt.

Det ble også avholdt et møte med fylkesråd for samferdsel Grethe Ernø Johansen og hennes administrasjon tidlig 30.6 for å samkjøre våre synspunkter. Det kom der fram at de stort sett var enige i våre prioriteringer. Kun prosjekter som var realiserbare og nærmet seg ferdig planlegging ble tatt med i styrenotatet.Det ble avholdt telefonstyremøte mandag 30.juni der styret vedtok den prioriteringen som ble oversendt de to departementene og dette ble presentert i en felles innledning sammen med fylkesråd for samferdsel Grethe Ernø Johansen i møtet i Tromsø 1.juli.

Det er altså viktig å understreke at jeg og styret i NHO Finnmark har svart på departementenes høring innenfor de prinsippene og føringene som er satt opp i deres brev og vært svært nøye med at dette var realiserbart raskt.  RV 93-Kløfta er en stor flaskehals for næringslivet i hele Vest-Finnmark og var med i oppstartsarbeidet, men falt ut på grunn av at Statens Vegvesen raskt opplyste at planarbeidet ikke var startet og prosjektet ikke kunne utføres innenfor de rammene departementene hadde lagt. I går ble det opplyst at planarbeidet nå er igangsatt, men at Statens Vegvesen har samme oppfatning av tidsaspektet i dag. Det er også viktig å presisere at RV 93 Kløfta ble fremmet av styreleder og drøftet i styret i møtet, men ble ikke tatt med siden det ikke var realiserbart i perioden 2014-2018.

Flyplasser ble ikke prioritert siden departementene avgrenset høringen til veg, bane og havner selv om Kirkenes Næringshage hadde sendt en formell henvendelse til NHO om utvidelse av Høybuktmoen lufthavn. Det var ingen henvendelser til NHO om utvidelse av Alta Lufthavn før gjennom media lenge etter brevet ble sendt.Videre ønsker jeg å ta med brev fra styret i NHO Finnmarks vedrørende NTP og første handlingsplan slik at våre medlemsbedrifter, politikere og andre kan se hva styret har uttalt i saken til myndighetene slik at det ikke er noe tvil om NHO Finnmark engasjement i hele fylket vårt.Brev til Finnmark fylkeskommune/Statens Vegvesen 13.11.2013:"Styret i NHO Finnmark har gjennomgått Handlingsprogrammet og er fornøyd med alle prosjektene som videreføres/sluttføres eller har oppstart i perioden 2014-2017. Dette gjelder ferdigstillelse av alle parseller på E6 inn til Finnmark, oppstart av ny Tana Bru og utbedringer av E105, Elvenes-Rundvannet.Vi er derimot svært lite fornøyd med at prosjektene Rv 93 Kløfta, Rv 94 fra Skaidi til Hammerfest, E 69 Skarvbergtunnelen kommer først i siste periode 2018-2023.

Vi har i flere sammenhenger fra NHO Finnmark tatt til orde for å få disse prosjektene framskyndet av hensyn til næringstransporten som er viktig på disse strekningene. Det er ikke tilstrekkelig å benytte utbedringstiltak på strekningen Skaidi-Hammerfest i 2014-2017. Vi har også fått vite at ny Elvenes bru på E105 ikke ligger i statsbudsjettet, noe som er kritisk i forhold til det økte transportbehovet mellom Norge og Nord-Vest Russland.Det er også viktig at planleggingen ferdigstilles for bypakker i Kirkenes, Alta og Hammerfest for å få midler i 2018.Næringslivet vokser og har større transportbehov i de tre byene Kirkenes, Alta og Hammerfest og vil ikke ha optimale vekstforhold uten at transport- og logistikkutfordringene løses raskest mulig.Det generelle vedlikeholdet av E6 med tilknytninger må også prioriteres."

Dette er fakta i denne saken som nå framstilles i Altaposten og mange aktører mener mye om NHO Finnmarks prioriteringer. Det er viktig å framheve at det er Stortinget med våre finnmarksrepresentanter fra alle partier og Regjeringen som bevilger midler til avbøtende tiltak på grunn av at arbeidsgiveravgiften har økt så mye og gitt bedriftene langt dårligere konkurransevilkår. Videre er det fylkestinget som bevilger til fylkesveger og kollektivtransport og kommunene ivaretar sine kommunale veger.NHO er en arbeidsgiverorganisasjon som har medlemsbedrifter fra alle bransjer og gjør et omfattende arbeid for næringspolitikk generelt og samferdselspolitikk i denne saken. NHO bevilger ikke, det gjør de demokratisk valgte organer på alle nivå.