– Stakkars kravstore byfolk

– Det er ikke riktig at folk i veiløse samfunn må lide, for at byfolk skal få en flott kvalitet de få gangene de reiser.

Hurtigbåten Falkefjell.Foto: Jarle Mjøen

Meninger

Jeg blir trist når jeg hører at et helt formannskap i en by på fastlandet, krever (!) en luksus-båtrute. De har jo «bare» vei, buss, fly fra før, så de kan komme seg hvor de vil, når de vil. Folk i veiløse samfunn blir beskyldt for å være kravstor når de ønsker å kunne komme seg frem og tilbake til Hammerfest samme dag, uten å måtte vandre gatelangs i 10 timer med en febersjuk baby før du får mulighet til å reise hjem. Hvem er mest kravstor? Jeg har sagt det før og sier det igjen at dette er ikke en Hammerfest-Alta-konflikt. Men noen ønsker visst å vinkle det på den måten.

Samlet kostnad for to rotasjoner er oppgitt til ca 17,5 mill. Kr. Det er mye penger. Et helt hav av penger.

– Det er flott kvalitet i båtreisen, sier de. Men det er ikke riktig pengebruk at folk i veiløse samfunn må lide, for at byfolk skal få en flott kvalitet de få gangene de reiser med båten. Hvordan er det å bo i veiløst samfunn? Tenk deg om noen satte opp en diger mur mellom huset ditt og veien og bare en liten dør i muren og den var åpen bare 10 ganger i uka og da ikke på tidspunkter du fikk velge selv.

En Alta-politiker sier at mange blir stående uten båt om de ikke får VargsundXpressen. Ja, de mister sin luksus-mulighet med båt. Men ingen av disse er avhengig av båt. De kan velge å kjøre vei og ta maks en ferge. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan være et angrep på distrikts-alta.

Formannskapet i Alta hevder båten er viktig for studenter, sykehuspasienter, pendlere og flypassasjerer. Men etter passasjertallene på ruta er de ikke så mange. Og antallet av de reisende som er fra Alta, er enda mindre.

Ingen av disse potensielle passasjerene har noen problemer med å ta bussen i stedet. Ingen av disse mulige passasjerene får et så dårlig tilbud ved å ta buss, at de ikke klarer å holde liv i bedriften sin lenger. Eller står i fare for å miste jobb og hus og hjem og blir nødt til å flytte.

Transportøkonomisk institutt sin rapport ga en oversikt over hvor lenge veien over Sennalandet hadde vært stengt siste årene. Det var ikke mange timene per år. Det har vært noen flere veistenginger (midlertidig) nå på grunn av veiarbeid. Før, de få gangene veien har vært stengt, satte Boreal opp ”båt for buss” og det er sånn det skal være. Det skjedde maks 2 eller kanskje 3 ganger i året. Da trenger du ikke en egen helårs båt.

Det samme hvis det blir stengte veier på grunn av steinras. Da settes det opp ferge forbi raset, som det ble gjort tidligere i år.Formannskapet i Altas uttalelse hevder at VargsundXruta er en suksess. Jeg lurer på hvordan de definerer suksess.

Kurt Methi

Hammerfest Arbeiderparti