Jeg er lærerstudent. Læreplan og faginnhold interesserer meg. Mitt genuine ønske er å gi barn og ungdom nøkler til å utforske verden og forstå det de ser. Men jeg synes det er litt tidlig at de skal lære om øyets funksjon på barneskolen. Det bør vente til ungdomsskolen. Du synes kanskje ikke dette henger helt på greip? Nei, for øyet er minst like naturlig som puberteten. Problemet oppstår når skoleledere bringer eldgamle tabuer knyttet til menneskekroppen og seksualiteten inn i undervisningen.

Det er med stor skuffelse jeg leste Altapostens sak om Alta kristne grunnskole (AKG). Rektor og ledelsen ved AKG mener det er for tidlig å lære om puberteten i 5. klasse. Derfor har de sensurert skolebøkene til elevene. Ja, for det er sensur å rive ut sider fra læreverk. Er det skoleleders og lærernes verdisyn som skal legge premisset for når elevene skal få undervisning om grunnleggende temaer? Jeg mener at elevenes behov alltid skal vektlegges tyngst. Det handler om yrkesetikk. Læreren jobber ikke skolen for å tilfredstille sitt eget verdisyn.

Jeg har jobbet med seksuell helse i mange år nå, og basert på de spørsmålene jeg får fra barn og ungdom, er det helt åpenbart at de har behov for trygge voksenpersoner som kan svare på spørsmålene de har, gjerne så tidlig som overhodet mulig. Det er ikke noe galt i at elevene vet hvordan kroppen deres fungerer, tvert imot, jo mer de kan, jo bedre er det. Alternativet er ofte at de googler etter informasjon selv. Dette kan selvfølgelig gå bra, men er helt avhengig av hvilke sider barna finner frem til.

Så kjære AKG, snu i denne saken. Det står respekt av fagpersoner som innrømmer sine feil, og gir elevene den undervisningen de har krav på.

Cecilie Marianne Andersen

Lærerstudent