Har lest med stor interesse om mopedkjøring i Alta. Ønsker å komme med en betraktning til artikkelen om trimming:

– Derfor fjerner vi plomberingen.

Skal også kommentere en påstand i etterkant til samme artikkel om forbikjøring. Først, hva sier trafikkreglene om forbikjøring:

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Jeg er ikke kjent i Alta, og uttaler meg på generelt grunnlag. Selv har jeg har drevet trafikkskole i mange år, er jeg utdannet ved Statens Trafikklærerskole og er i dag pensjonert.

At man må fjerne plombering for å kjøre forsvarlig, kan jeg ikke forstå har noe med trafikksikkerhet å gjøre. Jentene uttaler blant annet at ved kjøring opp Buktabakken har både personbiler og busser presset de ut av veien, sitat: «Vi må stå på bremsene for å ikke bli dratt med av dragsuget av vogntog og busser som presser seg forbi».

Mitt spørsmål er, ville situasjonen vært mindre farlig dersom mopedistene holdt større fart under selve forbikjøringa? Svaret er innlysende, dragsuget ville bli både større og farligere, gitt samme sideavstand. Enn hvis Buktabakken var grusbelagt? Da måtte vel mopedførerne kjøre saktere enn det de gjør i dag. Ansvaret for forbikjøring ligger hos den som skal kjøre forbi, pliktene hos den som blir forbikjørt kan en lese om i trafikkreglene.

Hvis ønsket til jentene er at mopedistene kan holde så stor fart at de ikke skulle bli forbikjørt, er svaret enkelt, det er ønsketenkning. I en kommentar til artikkelen leser jeg følgende:

«Hvis f.eks fartsgrensen er 50 km/t skal du i følge reglene ikke være til hinder for trafikken, altså følge fartsgensa så lenge føre og forhold tilsier det. De kan gi folk bot for å hindre trafikken, eks kjøre i 35-40 i en 50-sone.»

Leser man trafikkreglene ser man at påstanden er feil. Det er uunngåelig å ikke være til hinder for øvrig trafikk. Å tro noe annet er utopi. Hva med den som kjører traktor, bil med tilhenger og fartsgrensa er 90 km/t eller mer, eller «større» kjøretøy? Han nevner korrekt føret som faktor, hva han legger i «forhold» vet jeg ikke. Jeg skal nevne to av mange eksempler der det er plikt/nødvendig å kjøre under fartsgrensa selv om trafikken bak hindres.

1) Fartsgrensa er 50 km/t (slik han nevner), det er høye brøyteskavler fra avkjørsler fra eiendommer der det alltid vil være potensielle farer, spesielt hvis barn er ute og leker. Du er oppmerksom på faresituasjonen. Da kan selv 35-40 km/t være for høy fart. Du ønsker å kjøre forsvarlig. Men det kommer biler bak deg slik at du nødvendigvis hindrer disse. Bot fordi du hindrer bilene bak? Nei, det ville vel de aller fleste oppfatte som forferdelig urettferdig.

2) Fartsgrensa er 90 km/t, jeg kjører bil med tilhenger som har bremser og det er biler bak meg. Det er rett vegstrekning med møtende trafikk hele tiden og ingen avkjøring. Skal jeg velge a) ulovlig øke farta til 90 km/t eller b) fortsatt holde min lovlige hastighet som er 80 km/t med resultat at jeg hindrer trafikken bak? Svaret er innlysende, du SKAL holde lovlig hastighet. Det har med sikkerhet å gjøre. Men, så snart som mulig, om nødvendig, svinge ut for å slippe forbi kjøretøyene bak. Man kan si det slik; at man kan få bot for å hindre trafikken er en sannhet med mange, mange modifikasjoner.

At UP inndrar førerkort i hopetall og gir bøter for overskridelse av hastighet, forteller noe om hvor problemet med trafikksikkerhet egentlig ligger. Jeg spør meg selv, har ikke førerne fått opplæring og fått et sertifikat? Slik at jentene ikke skulle bli presset ut av kjørebanen under kjøring med moped, opp Buktabakken. Problemet har mange fasetter der trafikkopplæring og holdning er noen av disse. Jeg er og har alltid vært skeptisk til privat opplæring. Jeg kan ikke forstå hvordan foreldre som selv råkjører, unnlater bruk av blinkelys, taster på mobiltelefonen under kjøringa o.s.v., har noe som helst å lære bort til sine barn? Hvordan kan det ha seg at kunnskap verdsettes og er viktig over alt i samfunnet, bare ikke ved trafikkopplæring. Her er det i første omgang viktig å spare så mye penger en kan på et sertifikat. Resultatene viser seg tydelig, dessverre.

Tor Nyborg