Vedrørende det omtalte forsøk på å pynte en vegg på ungdomsskolen. Det ferdige resultatet har fått blandet mottakelse, og det forundrer ikke. De som har bestilt «utsmykkingen» er tilsynelatende strålende fornøyd med resultatet. De fikk vel det de bestilte?

Andre har gitt uttrykk for misnøye mot verket, og det forundrer heller ikke, tvert imot.  Men all kritikk blir avfeid med påstanden: Kunsten skal engasjere, den skal provosere, den skal skape debatt, og så videre. Skal kunsten alltid provosere? Selvfølgelig ikke. Unntaket er den kunst som gjøres med den hensikt å provosere.  Hvorfor reageres det så kraftig når noen kritiserer kunstverket, som man hevder at skal provosere?

Den som synes at kunstverket er flott blir aldri angrepet for sitt syn. Derfor stusser jeg når jeg leser Magnar Leinans utfall mot Rut Olsen i Altaposten mandag. Jeg synes hans leserinnlegg går mer i retning angrep på personen Rut Olsen enn forsvar av kunstverket. Alle har rett til å gi uttrykk for sitt syn, også politikere. Vi kan vel ikke kreve at hun venter med å svare på spørsmål fra media til hun kommer på talerstolen i kommunestyret.

Når NRK Finnmark ber kunstneren Anders Sunna uttale seg om motivet rypa med en dynamittladning på brystet, sier han at det er bilde på hva som kan skje

hvis «man inte slutar å trykka ner, och trykka ner hela tiden». Det er alvorlige ord. Dette er en skole aller nordligst i Europa. Langt fra der hvor undertrykkelse daglig skjer, langt fra og der det er vanlig med bombebelte. Dette har ingen forbindelse til en norsk skole. Hvem undertrykker og hvem blir undertrykket i Alta eller Finnmark i dag, ifølge Sunna? Hvilke informasjoner om vår tid vil denne skoleveggen gi de som beskuer den om 50 år?

Hvis ønsket er å utsmykke en skolevegg i Alta, bør arbeidet utføres av noen som ikke maler for å uttrykke egne personlige meninger. Hvis ingen har tenkt på det før, er det mitt forslag: Ta kontakt med Erling Wilhelmsen. Han har mange flotte motiver fra Alta og Nord-Norge som kan sees på veiene der Arctic Tours kjører.

Frithjof Heitmann