Stiftelsen Betania i Alta (heretter bare Betania) har i 80 år møtt behov innenfor helse- og sosialområdet. Betania har vært og er en entreprenør og innovatør i å utvikle nye tjenestetilbud. Samtidig har vi vært og er en leverandør av avtalte tjenester etter behov definert av Alta kommune. Begge roller er viktige å ivareta også i fremtiden.

Stortinget har nettopp vedtatt en ny lov om offentlige anskaffelser som et resultat av et nytt EU-direktiv. Loven vil sannsynligvis tre i kraft tidlig i 2017 når forskriftene foreligger.  Eksisterende unntaksbestemmelse om at det offentlige kan inngå avtaler og direkte kjøp av helse- og sosialtjenester oppheves. Hvilket handlingsrom som da vil være til stede, har lenge vært et viktig tema.

Virkelighetsoppfatningen spriker: Hovedorganisasjonen Virke og Ideelt Nettverk mener at handlingsrommet vil være betydelig, mens NHO på sin side mener at nå er blir åpnet for full og lik konkurranse mellom kommersiell sektor og ideell sektor.  Her står de politiske partiene lokalt også rimelig polarisert.

Et samlet storting gikk inn for å benytte handlingsrommet i det nye regelverket optimalt, nettopp for å kunne skjerme ideell sektor som tjenesteleverandør for helse- og sosialtjenester.

Ideelle organisasjoner driver alt fra sykehus, sykehjem , rusbehandling, psykiatritjenester, og mange andre tjenester innen helse- og sosialfeltet for kommuner og helseforetak over hele Norge. De er  verdibaserte og behovsdrevne .  Det samme er Betania Alta.

Et godt regelverk for samarbeidet er et være eller ikke-være for mange gode institusjoner, herunder for Betania.

Ideelle organisasjoner har ikke profitt som formål og tar ikke utbytte, men bruker alle inntekter i kontrakter med stat og kommune til drift og utvikling av helsetjenester.  Det gjelder også Betania.

Et eksempel på det motsatte er Norlandia Care, som er en stor kommersiell aktør i Norge, hvor eierne har tatt ut store utbytter. Behovet for profitt utgjør en viktig forskjell mellom ideelle og kommersielle leverandører.

I Norge har vi en lang tradisjon for at helse- og sosialtjenester drives gjennom tre sektorer: Det offentlige selv, rent kommersielle aktører og ideelle organisasjoner. Alle tre har særegne kvaliteter og utfyller hverandre. Vi er et mer mangfoldig og rikere land med disse tre sektorene. De kommersielle er tydelig markedsorienterte, mens de ideelle er mer behovsdrevne og innovatører.

Ideelle organisasjoner i Norge har derfor deltatt aktivt i arbeidet med en ny lov, Virke og «Ideelt Nettverk», der Betania er med, har samarbeidet om å utrede juridiske forhold som er særlig viktig for ideell virksomhet.

Vi er fornøyd med at regjering og storting har invitert til samarbeid og lyttet aktivt til våre bidrag og argumenter.

Stortingets næringskomite har foretatt endringer i loven og har uttrykt uforbeholden støtte til det arbeidet ideelle organisasjoner gjør og den merverdi dette er for fellesskapet.  Dette vises bl.a. ved at en enstemmig komite har tatt ordet «samfunnstjenlig» inn i lovens formålsparagraf.

Et sentralt tema i Stortingets behandling har vært reservasjonsadgangen som betyr at det er mulig å forbeholde anskaffelser av helse- og sosialtjenester til ideelle organisasjoner.  Dagens lov gir denne muligheten, men Regjeringen kom til at en videreføring av dette var problematisk i forhold til EØS-regelverket. Dette er en juridisk vurdering og det foreligger mer enn ett syn på de juridiske mulighetene i saken.

En enstemmig stortingskomite har tatt utgangspunkt i at hele handlingsrommet for samarbeid mellom det offentlige og de ideelle skal brukes. Stortinget har derfor bedt Regjeringen innhente en ekstern juridisk vurdering av handlingsrommet for å ivareta ideelle aktører innenfor helse og sosialområdet, herunder utrede ulike former for samarbeidsmodeller. Det er å håpe at denne utredningen kommer i løpet av høsten og i forkant av at nye forskrifter skal lages.

I dagens generelle regelverk (som ikke gjelder helse- og sosiale tjenester) må kontrakter som i løpet av fire år vil overstige 500.000 kroner ut på anbud i Norge og hele EU/EØS-området. Nå skal det for eks. bli mulig å sette grensen høyere i samsvar med EU’s egen grense som er 750.000 Euro. Dette vil kunne redusere byråkratiet lokalt og gi mulighet for gode samarbeidsprosjekter mellom kommuner og ideelle organisasjoner. For ideell sektor er dette en tillitserklæring, men ingen sovepute.

Betania har hatt møter med den politiske ledelse da Laiia Davidsen var ordfører og med dagens politiske ledelse med Monica Nielsen som ordfører. Vårt budskap har vært likt: Vi ønsker å forlenge dagens avtaler med minst fem år før det nye regimet trer i kraft.

Vi har fremført noen viktige argumenter:

1. Betania har en ytelsesbasert pensjonsordning for sine ansatte (en ordning lik den Alta kommune har for sine ansatte). Denne pensjonsordningen gir oss en konkurranseulempe på ca. 20% sammenlignet med kommersielle aktører.  Det er på gang en utredning om hvordan de historiske pensjonskostnadene skal løses, men det er så langt ikke vært gjort forpliktende vedtak.

2. En rekke prosesser mellom Alta kommune og Betania krever at vi har forutsigbarhet og en tydelig tidshorisont å forholde oss til. Det er særlig prosessen rundt Bossekop sykehjem som rammes av en manglende avklaring.   (Dette i forhold til etablering av det nye omsorgssenteret som kommunen har vedtatt skal bygges).

3. Vi vet ikke hvordan de nye forskriftene vil se ut, dvs. hvordan handlingsrommet faktisk blir beskrevet annet enn at det skal tas hensyn til miljø, innovasjon, arbeidsforhold og sosiale forhold, forutsatt at kravene og kriteriene har tilknytning til leveransen. Mye avhenger derfor av hvordan forskriftene faktisk blir utformet. Det styrer Regjeringen og ikke Stortinget.

Både forrige og nåværende politiske ledelse har i møter med oss uttrykt seg positivt til Betania og ideelle virksomheter.  Jeg samarbeidet for eks. tett med Ronny Berg (FrP) som varaordfører i forrige periode for å berge Finnmarks-kollektivet, som også er en ideell virksomhet.

Med Stortingets behandling av lovsaken som bakgrunn og dets sterke understrekning av ideelle organisasjoners betydning og plass, håper Betania på at et samlet kommunestyre vil vedta en forlengelse av dagens avtaler med Stiftelsen Betania med minst fem år. Vi har i møte med juridisk kompetanse, både lokalt og sentralt, fått vite at det er fullt mulig så fremt det er politisk vilje til stede. Det vil være en klok måte å kjøpe seg tid på i en situasjon som er usikker, jfr. ulike virkelighetsoppfatninger om hvordan den nye loven og offentlige anskaffelser vil virke..

Betania skal også i framtiden leve med skiftende politiske regimer og ser det lite ønskelig med 18-17 vedtak.  Betania fortjener ikke å bli en kasteball i et politisk spill. Alt taler for at det vil være klokt å forlenge dagens avtaler med noen justeringer.  Vi håper at kommunestyret kan behandle saken i sitt møte i september.

Svein Iversen,

daglig leder Stiftelsen Betania