Posten Norge AS har de siste månedene sendt brev til postkundene med krav om å flytte postkassene til samlestativer. Som grunnlag for kravet viser de til lov om posttjenester §.19 (utleveringspostkasse) med videre henvisning forskriftens §. 11 (plassering av utleveringspostkasse). I samme brev viser Posten Norge AS at de må drive kostnadseffektiv. Dersom det såkalte kravet ikke etterkommes, er Posten Norge AS frekke nok til å true kundene sine med at de da vil nekte å utlevere post til den enkelte postkasse. Endog er de frekke nok til å kreve at kostnadene forbundet med flyttingen, skal kundene selv stå for.

For at Posten Norge AS skal kunne pålegge kundene plikter, må de ha tilstrekkelig hjemmel i lov eller forskrift. Det har de ikke. Henvisningen til de nevnte paragrafer gir ikke Posten Norge AS en slik hjemmel. Bestemmelsene er en anmodningshjemmel, ikke en plikthjemmel. For kundene er kravet til kostnadseffektiv drift fullstendig uinteressant. Posten Norge AS eneste oppgave er å sørge for at kundene får sin post i postkassen. Dette er en statlig oppgave, som ikke er suspendert selv om Posten Norge er et statlig aksjeselskap.

Dersom Posten Norge AS skulle unnlate å levere post til kundenes postkasser, er dette å betrakte som underslag, og som kundene ikke trenger å finne seg i. Det er videre direkte oppsiktsvekkende at Posten Norge AS igjen forsøker seg på et slikt krumspring. De bryr seg tydeligvis ikke om at de tapte et gruppesøksmål i nov.2014. Posten Norge AS anket ikke dommen, så den er rettskraftig. I dommen gikk retten grundig gjennom konsesjonsvilkårene hvor det heter at Posten skal besørge utlevere av postsendinger til alle mottakernes postadresse i umiddelbar nærhet til bosted/fysisk adresse.

Skulle Posten likevel tvinge kundene til å flytte postkassene sine, er min henstilling at samtlige politikere uansett politisk nivå, nå våkner fra tornerosesøvnen sin, og forteller Posten Norge AS hvor skapet skal stå. Det er jo derfor dere er valgt. Dessuten bør kundene samlet stå sammen i kampen mot Posten Norge AS. For det er ikke tvil om at mange nå begynner å få Posten Norge AS mange «krumspring» langt opp i halsen.

21.6.2016

Odd Oskarsen