Pasient- og brukerombudet i Finnmark er bekymret over det nye vedtaket fra Helse Nord om å endre dagens situasjon med tre luftambulanser stasjonert i Finnmark til to, og et jetfly stasjonert i Tromsø som ikke kan betjenes på noen av de mange kortbaneflyplassene i Finnmark. Situasjonen i Finnmark er ganske spesiell.

Som Norges største fylke i areal og med ca. 75.000 mennesker spredt rundt i hele fylket og kun 2 sykehus med ca. 50 mils avstand, sier det seg selv at vår befolkning er avhengig av et godt og tilgjengelig luftambulansetilbud for å få forsvarlig behandling i spesialisthelsetjenesten. Stengte veier på vinterstid og lange avstander gjør også vårt fylke særlig sårbart ved akutt sykdom eller ulykke.

Det nye jetflyet som Helse Nord har besluttet å innføre kan altså ikke lande i Hammerfest som har fylkets største sykehus, og som også har fylkesansvar for de flere pasient-behandlinger. I tillegg kan det heller ikke lande på flyplassene ved de fleste tettstedene i fylket, hvor pasientene må transporteres enten til Kirkenes sykehus eller Hammerfest sykehus. I virkeligheten er det slik at de fleste pasienter skal på lokalsykehuset for behandling i første omgang. Man må derfor ha luftambulanse tilgjengelig på relativt kort tid når det haster. Ombudet kjenner til pasienter som selv med dagens situasjon med 3 tilgjengelige fly må vente i timer på et ambulansefly, og stiller derfor spørsmål ved forsvarligheten med å redusere kapasiteten i Finnmark.

Ombudet er bekymret på befolkningens vegne. Hjertepasienter og hjerneslagpasienter har marginer å gå på i forhold til akutt intervensjon/behandling ved Universitetssykehuset i Tromsø. Det betyr at man kun har timer å gå på for å få livreddende behandling. I prinsippet betyr det at alle pasienter som får positive utslag på hjertemarkører skal overføres til UNN innen få timer. Hjerneslagpasienter må raskest mulig enten til lokalsykehus eller regionsykehus for akutt behandling med trombolyse eller operasjon (hjerneblødning). Når jetflyet ikke kan lande på andre flyplasser enn Kirkenes, Lakselv og Alta sier det det selv at de fleste stedene i Finnmark ikke kan betjenes av dette flyet, og tilbudet til syke pasienter reduseres. Konsekvensene kan være at akutt syke pasienter må vente på ambulansefly over lengre tid enn tidligere. Dette kan være avgjørende i forhold til å få livsviktig behandling i tidsvinduet man har tilgjengelig.

Pasienter i Finnmark har krav på gode tjenester og samme tilgang på helsetjenester som alle andre i Norge. I Lov om pasient og brukerrettigheter står det: Lovens formål er å bidra til å sikre befolkningen lik tilgang til tjenester av god kvalitet ved å gi pasienter og brukere rettigheter overfor helse- og omsorgstjenesten. Lovens bestemmelser skal bidra til å fremme tillitsforholdet mellom pasient og bruker og helse- og omsorgstjenesten, fremme sosial trygghet og ivareta respekten for den enkelte pasients og brukers liv, integritet og menneskeverd.

Mette Elisabeth Eriksen

Pasient- og brukerombud i Finnmark