Jeg beklager at det rettes sterke personangrep mot deg som jeg kjenner som en kunnskapsrik og empatisk person. I saken om ambulanseflyene gjør du likevel en urett mot Finnmark som jeg ikke forstår. Jeg har gjort rede for en etter mitt syn grundig dokumentasjon på de vanskeligheter jeg som kommuneoverlege i Lebesby og Gamvik står overfor dersom dette blir gjennomført.

For Bent Høie vil jeg gjenta at min bakgrunn for mitt syn bygger på erfaringer etter 30 års tjeneste som distriktslege /kommunelege/Fastlege i 30 år. I 18 år tok jeg som bistilling på meg ansvaret for medisinsk ledelse av ambulanseflyene i Alta inkludert over hundre oppdrag som legeledsager for dramatisk dårlige pasienter og i uvær med opp til orkans styrke. Fra 1/11-15 har jeg tatt stillingen som kommuneoverlege i Lebesby og Gamvik kommune som er Norges mest utsatte, med 34 mil langs veien til nærmeste sykehus og også stengte veier og full isolasjon opptil tre dager sammenhengende om vinteren. Dette medfører aleneansvar for pasienter med akutt hjerteinfarkt, akutt astma/KOLS, lunge-emboli, alvorlige ulykker, brannskader etc. – og vårt alternativ til sykehus er da sykestua der vi som leger selvsagt stiller opp med 24 timers vakter når uværet raser.

Lars Vorland (t.v) og Jan Eggesvik. Foto: Arkiv

Både befolkningen og vi som leger aksepterer dette fordi det noen ganger ikke kan gjøres anderledes. Men når vi vet at slike pasienter kan komme seg til sykehus med ambulansefly, og dette ikke er tilgjengelig, er dette meget vanskelig å akseptere både for oss som leger og befolkningen. Jeg vil presisere at min befolkning er på 2.500 innbyggere, omtrent som Svalbard, men vi har ikke noe Longyearbyen sykehus og ikke langbane for jetfly. Jeg synes det er bra at Svalbard og pasienter som skal transpoteres fra nord til sør og omvendt får styrket sin beredskap. Men ambulanseflyforskriften fra 2009 fastslår at beredskap for primæroppdrag skal prioriteres.

Ambulanseflyene i Finnmark har seinere år blitt redusert fra 4 døgnfly, til 3 døgnfly og videre til 2 døgnfly + 1 dagfly i Alta. Etter å ha vært i Sør-Norge i seks år og nå ny tjeneste i Finnmark er mitt inntrykk at antall hasteopprag har fått økende responstid. Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen brukerundersøkelse om nåværende situasjon siden undertegnede som medisinsk leder gjorde en grundig avviksregistrering i 2006. Da fant jeg at 50 prosent av alle hasteoppdrag hadde forsinket responstid opp til tre timer ved akutte alvorlige ulykker. Grunnen til dette var at ambulanseflyene i Finnmark i stor grad ble brukt til sekundæroppdrag utenfor fylket og det manglet ekstrafly for teknisk back up. Finnmark fikk gjennomslag for dette og avvikene ble færre. Disse øker nå igjen og jeg har oppfattet det slik at altafly nr. 2 igjen benyttes til sekundæroppdrag utenfor fylket med opp til 75% av beredskapstiden. I tillegg et økende antall tilbakeføringsoppdrag fra Finnmarkssykehusene og UNN  til våre ni småflyplaser. Sykehusene må få pasienten raskere ut til våre sykestuer og et jetfly kan ikke ta disse sekundæroppdragene.

Dere har en ide om at innsetting av jetfly vil «frigjøre»  kapasitet til primæroppdrag. Dette er en udokumentert påstand. Dere kjenner ikke til dagens avvikssituasjon og dere kjenner ikke hvilket volum sekundærflygninger og tilbakeføringer vil ha om få år. Alt peker i retning av at dette volumet fortsatt vil øke betydelig og jetflyet i Tromsø vil være en ny ressurs som vil bli benyttet.

Tidsrammene for akutte oppdrag

Etter nøye samtaler med flygere som har betjent våre Beech ambulansefly i mange år, får jeg følgende tidsrammer for akutte hasteoppdrag.

1) Eksempel Alta. Fødestue med 100 fødsler pr år og i tillegg et relativt stort antall fødende fra Kautokeino som har vært transportert i ambulansebil til Alta.. Det som gjelder ved uventede risikofødsler er å få transportert pasienten raskest mulig til fødeavdeling for keisersnitt. Ved Beech-fly tilgjengelig på basen i Alta er det 20 minutters klargjøring (som kan forkortes), flytid til Hammerfest er 15 minutter, ambulansebil til sykehus 5 minutter. Hvis gunstige værforhold altså ca. 45 minutter til operasjonsstuen Hvis jetfly fra Tromsø må benyttes er det 20 minutters klargjøring, deretter 30 minutters flytid.

Flyet kan ikke lande i Hammerfest. Derfor enten retur til Tromsø som er 30 minutter + 5 minutter til UNN , eller til Kirkenes som er flytid 35 minutter + 20 minutter i ambulansebil.  Jetflyalternativet medfører transporttid til keisersnitt på  ca. 1 time 30 minutter som er en forsinkelse på  45 minutter i forhold til idag.

Til Kirkenes: En time og 45 minutter; forsinkelse på 1 time. Jeg har vært med på flere risikofødsler som ikke hadde gått bra med disse forsinkelsene. Snakk med jordmødrene i Alta om deres erfaringer.

Sammenligning med helikopter fra Tromsø og Lakselv: Toppfart på helikopter er 200-300 km/t med gode værforhold. Beech flyene har toppfart 560 km/t og har trykkabin som gjør at man kan fly rette linjer over fjell. Ved snøvær og fare for ising må helikoptrene stort sett følge havnivå og distansen forlenges. Helikopter er et supplement, spesielt utenfor vei, men vil gå for langsomt for de hasteoppdragene som løses tidsnok av Beech-flyene idag.

Eksempel: Lebesby,  Gamvik, Båtsfjord,  Berlevåg etc. Situasjon: Pasient med sannynlig hjerneslag og FAST-symptomer som gjengitt i Helsedirektoratets nye retningslinjer for ultra rask varsling til AMK (113). Med Beechfly tilgjengelig i Kirkenes eller Alta vil også befolkningen i Norges mest utsatte områder kunne få lik behandling som resten av landet og unngå lidelse og uførhet med den nye blodfortynnende behandlingen. Tidsrammen er at diagnose må fastsettes og behandling gis innen tre timer. Hvis vi får økende grad av samtidighetskonflikter er håpet ute for våre pasienter.

Med min lange erfaring om hvor mye samtidighetskonflikter forsinker responstiden til ambulanseflyene er jeg sikker på at Finnmarks befolkning vil få et dårligere tilbud dersom dere står fast på forslagene. Helikopter og jetfly er ingen løsning for oss ved de akutte tilfellene.

Til Bent Høie og andre politikere: Kan dere ikke ta den kostnaden det er å beholde ambulanseflyberedskapen i Finnmark uendret?

Etablering av jetfly i Tromsø og kanskje også i Oslo vil være svært dyrt. Hvorfor må dere ta penger fra Finnmarks beredskap for å få dette til?

Jan Eggesvik

Kommuneoverlege

Lebesby og Gamvik kommuner