Bompengefinansiering av våre riks- og fylkesveier er ikke av ny dato. Helt siden tidlig på 2000-tallet startet myndighetene med denne finansieringsordningen.  Det vil si at alle partier på Stortinget er like «skyldige» i manglende statlig finansiering. Men rett skal være rett: Frp og Høyre med samarbeidspartnere KRF og Venstre demonterte bompengestasjonen i Alta dager før den ble tatt i bruk høsten 2013. Men så er det også slik at den statlige andelen av investerte veimidler har sunket fra 68 prosent i 2004 til 51 prosent i 2009 (NAF).

Vi forskutterer

I 2012 investerte stat og fylke cirka 14 mrd. kr. i vei, mens bompengeselskapene finansierte cirka 12 mrd. kroner.  Hør:  Bompengeselskapene finansierte.  Bompengeselskapene har, slik jeg ser det, ikke betalt en eneste krone til vei.  Det er det du og jeg som har gjennom bompenger som betegnes som med finansiering av vei – eller forskuttering av en vei som er under planlegging/utbygging.

Det er ikke slik at bompenger bare dekker selve veikostnadene. Bompenger kan blir brukt til andre formål. I NAF sin redegjørelse om bompengefinansiering står det: «Det er blitt vanlig at bompenger ikke bare skal skaffe finansiering til byggekostnadene av spesifikke vei utbygginger, bompengene skal også finansiere drift av kollektivtilbud, planlegging av prosjekter og utbygginger i andre geografiske områder som er mer eller mindre relatert til innkrevingspunktene.»

Bompenger – en sammenligning

Bompenger i Bodø kan gi en indikasjon på hva bompenger i Alta vil/ kan medføre: I Bodø startet innkrevingen av bompenger høsten 2015. Veibyggingen vil pågå til år 2022. Sju år FØR veieprosjektet er ferdig startet bompengeselskapet med innkrevingen. Hovedveien inn til Bodø regnes å være ferdig i 2019. Bompengeavgiften har et tak på 1080 kroner pr. måned. Avhengig av hvor mye man kjører blir det en ekstrautgift pr bil på kroner 12.960.-  pr år.

Irene Ojala Foto: Privat

Bompengene i Bodø skal finansiere følgende: Omtrent en tredjedel av innbetalte bompenger skal brukes til trafikksikkerhet, kollektivtiltak, miljøtiltak og tiltak for gående og syklende.  Videre skal bompengene dekke for utbedrede fortau, gangveier, sykkelveier/traséer, underganger, fotgjengeroverganger, holdeplasser og belysning, bussveier, samt utbedring av kryss slik at myke trafikanter kan ferdes sikrere.

Det er verdt å tenke over følgende:  I Nasjonal transportplan 2014 – 2023 står det om finansiering at «Etterskuddsinnkreving er hovedregelen.» Videre heter det at «Forhånds-innkreving KAN vurderes for rene ferjeavløsningsprosjekter.» Nå er det ingen ferger mellom Fauske og Bodøhalvøya – allikevel innkreves det forskuddsbetaling til et prosjekt som skal være ferdig i 2022.  Politikere i Alta bør, slik jeg ser det, redegjøre for om også de satser på forskuddsbetaling av avlastningsveiprosjektet for hvem er det som bestemmer når en vei er ferdig bygd, og bompengeinnkrevingen kan starte?

Dette spørsmålet må Hålogaland lagmannsrett ta stilling til.  Toventunnelen på Helgeland er bomfinansiert.  Fem av veiens brukere nektet å betale bompenger fordi de mente innkrevingsarbeidet startet før tunnelen var ferdig. De mener at innkrevingen er i strid med Nasjonal Transportplan og vil ha svar på hvem som har vedtatt innkreving av avgifter før veien var ferdig.

Bompengeselskapet representant mener at veien var «ferdig nok» og at det er veimyndighetene som bestemmer tidspunkt for når innkrevingen kan starte. Og sa videre på NRK Nordland  at «bompengeprosjektet ikke skal kunne overprøves, verken av enkeltbilister eller domstolene.»  Taper bompengeselskapet i Lagmannsretten, må de betale tilbake ni millioner til de som ble innkrevd bompengeavgift for tidlig.

Folkeavstemming

Stemmer det at utviklingen i Alta stopper opp hvis avlastningsveien ikke blir bygd?  Det er, slik jeg ser det, på din plass at folk som bor i Alta gis mulighet til å si sin mening om de mener det er behov for avlastingsveien. Folk må også gis mulighet til si om de er villig til å betale for gildet.

Irene Ojala

Arctic Footprints