På fylkeskommunens hjemmeside uttaler Holm-Varsi 9.12.15 følgende:

«LoppaXpressen er den enkeltrute som har flest passasjerer pr. avgang»

Ser vi på Sørøysund og Loppastedene-Hasvik-Hammerfest for 2012, viser statistikken at nesten 35.000 reiste med hurtigbåtene her, noe som bare bekrefter det Holm-Varsi sier.

21.03.16 sier assisterende samferdselssjef Jørgen Blix til Altaposten: «Den eneste ruta som ikke leverer som forventet er LoppaXpressen». Dere var advart i flere år, at det ruteopplegget via Storekorsnes til Alta overhodet ikke var ønsket fra oss i Loppa. Når fylkesrådmannen iFinnmark 29.04.16 hevder at Loppa har skiftet syn på kollektivtilbudet og tidligere ønsket båt til Alta istedenfor til Hammerfest, vil jeg gjerne se det svart på hvitt. Vi hadde muligheten til å ta buss fire ganger i uka om morgenen til Alta.

Denne bussen korresponderte også med nordnorgebussen på sør, noe vi ikke lenger har mulighet til. Vi har med andre ord ikke muligheter å reise til UNN i Tromsø landeveien. Hurtigbåten korresponderer heller ikke med hurtigruta på sør, slik den gjorde på søndager og tirsdager. Nå er det kun tirsdager, men to måneder i året går hurtigruta før hurtigbåten ankommer Øksfjord på grunn av at den går innom Lyngen. Da blir det åtte timers ventetid i Øksfjord.

Da sitter vi igjen med mandager for å nå det nydøpte «Regionsenteret Alta». Reiser vi fredag må vi vente i Øksfjord 1,5 timer på bussen. Holm-Varsi har rasert korrespondansen vår mot Alta, Hammerfest og Tromsø. Og dermed mye av passasjergrunnlaget til LoppaXpressen. Fylkesrådmannen er bekymret for at man bruker for mye penger på Loppa, hele 20 prosent av midlene.

Loppa har størst verdiskapning i Finnmark med 1124 mill totalt og med 1,2 mill pr innbygger. Det er nesten 500.000 mer enn Vadsø. Vi betaler nesten 40 millioner i fylkes- og statsskatt pr. år og bidrar til at byråkrater som Holm-Varsi og hans stab har et levebrød. Med andre ord betaler vi til storsamfunnet mye, mye mer enn det rutene våre koster. Det skulle bare mangle at vi ikke skal få nytte av våre egne skattepenger, slik vi selv ønsker det. I tillegg ligger Loppa desidert på topp i Finnmark i KS sitt kommunebarometer for velferd, helse, økonomi osv.

Videre får vi høre at hurtigbåttilbudet blir subsidiert med over 1500.- pr. billett som er seks ganger landsgjennomsnittet. Nå er der flere fylker som ikke grenser til kysten, så en slik sammenligning er å jukse med statistikk. En bedre måte er å sammenligne hva fylkene bruker i tilskudd pr. innbygger på kollektivtransport, og på fylker med  mye båt og busstrafikk. Da er fylker som Sogn og Fjordane, Nordland, Troms og Oslo  relevante.

Da viser det seg at Sogn og Fjordane ligger på topp i tilskudd pr. innbygger og de andre rundt det Finnmark bruker. Man prøver å lage et falskt bilde av at Finnmark bruker så enormt mye på kollektivtransport at her må det spares, og så tror man at å kjøre tomme busser rundt i Alta, Hammerfest og Kirkenes vil gi penger i kassa. Likens at en båt med 17-18 passasjerer pr. tur vil hjelpe på. Konsulentfirma Urbanet sa jo det. Det var ikke gjort noe brukerundersøkelser på forhånd, så hele rapporten er totalt verdiløs. Etterpå har en brukerundersøkelse vist at altafolk bruker bussen syv ganger i året. Dette tipset kunne Holm-Varsi fått gratis hos meg.

Nå viser det seg at fredagsbåten via Hasvik har et belegg på 80-100 reisende t/r Vestre Loppa via Øksfjord, Hasvik og Kårhamn, mens mandagsbåten til Alta via Storekorsnes har under 10 passasjerer t/r enkelte dager. Altså det reiser 10-12 ganger flere via Hasvik til Hammerfest enn via Storekorsnes til Alta. Men fortsatt insisterer fylkesrådmannen på at LoppaXpressen må innom Alta, sjøl om Loppa kommunestyret den 28.04.16 enstemmig krever at båten skal gå mandag og onsdag til Hammerfest via Hasvik.

Et slik byråkratisk enevelde vil vi ha oss frabedt. Det er politikerne i Loppa man må lytte til og ikke Holm-Varsi og Co. Hva er så galt med LoppaXpressen:

1. Den fungerer som et nattalternativ. Folk må opp i fire-femtida om natta. Det er håpløst for barnefamilier og eldre mennesker. Vi kvier oss for å ta båten og finner heller andre alternativ.

2. Båten må gå ma, ons, fred hele året til Hammerfest 1,5 t senere enn nå fra Vestre Loppa. Vi har tross alt sykehus i Hammerfest som for oss er viktigere enn flyplassen i Alta.

3. Båten har ingen nytte av å korrespondere med Altabåten. Det er ingen som reiser til Hammerfest, for så og hoppe på VargsundXpressen til Alta.

4. Billetten via Storekorsnes til Hammerfest koster over 300.-  kr mer enn fredagsbåten til Hammerfest fra Vestre Loppa. Reint tyveri.

5. Båten må korrespondere med altabussen om morgenen

6. Båten må korrespondere med hurtigruta på sør søndager og tirsdager

Til slutt vil jeg gjerne få svar på. Hva blir hver billett subsidiert med på VargsundXpressen ?

Hans Roald Johnsen

Loppa SV