Det er hevet over enhver tvil at oppdrettsvirksomhet er negativ for villaksen. Regjeringens strategi med å dele ut flere konsesjoner for å nå målet om ytterligere vekst vil forverre situasjonen. Oppdrettsnæringa har allerede et stort potensiale for produksjonsvekst ved å ta kontroll over tapsfaktorene dødelighet og rømming. Finnmark SV mener næringa først må ta ut dette potensialet, før det eventuelt kan bli tildelt nye konsesjoner og biomasseøkning.

For å få kontroll over lakselus og dødelighet vil lukka anlegg være nødvendig. Forskning viser at f.eks Altalaksen er truet. Laksestammen, som har tilpasset seg i Altaelva gjennom tusener av år, er genetisk påvirket av rømt oppdrettslaks som gyter i hele elva. To tredeler av laksen er allerede påvirket. Dette er alvorlig. Dersom det ikke settes absolutte krav til sikring av laksen i mærene, vil den opprinnelige Altalaksen dø ut om kort tid.

Vitenskapelig temarapporter for lakseforvaltning fra 2016, viser at også den genetiske integriteten til laksestammer tilknyttet fjorder og elver uten oppdrettsanlegg har spor av innkryssing fra oppdrettslaks.

Genetisk forurensing kan begrenses ved at det kun tillates oppdrett på lokale laksestammer. Det vil si at det f.eks i Altafjorden kun skal benyttes stamfisk fra Alta  i oppdrettsnæringa der.

Tiltak for villaksen, miljø og bærekraft:

  • Lukka anlegg

  • Oppdrett på lokale lakse-stammer

  • Merking av oppdrettslaksen

  • Mulighet for å sette miljøkrav

  • tilpasset lokale forhold, stren gere enn nasjonale krav.

Tiltak for lokal verdiskapning og arbeidsplasser:

  • Mulighet for å sette krav om helhetlig produksjonskjede lokalt med settefisk, matfisk og slakteri.

  • Arealavgift eller eiendomsskatt

Sentrale myndigheter er tydeligvis styrt av næringas ønsker på størst mulig overskudd. Lokal verdiskapning, miljøhensyn og bærekraftig produksjon er kun retorikk som trekkes fram i festtaler.

Kommunen kan selv ta tak i saken og presse fram endringer. Kommunene lan låse oppdrettsnæringas virksomhet på dagens nivå. Strategien for å nå et slikt mål å ta ut alle akvakulturområder i kommunens arealplaner. Etter akvakulturloven kan ikke nye tillatelser gis, eller endringer i eksisterende tillatelser gjøres uten at tiltaket er i tråd med arealplan.  Etablering av nye lokaliteter eller volumøkning på eksisterende lokaliteter vil da ikke være mulig, men virksomheten kan fortsette på dagens nivå inntil videre.

Finnmark SV oppfordrer kommunene til å ta de nødvendige grep der sentrale myndigheter glimrer med sitt fravær.

Finnmark SV