Til Per Hansen, daglig Leder i Boreal Transport Nord AS.

Når dere fikk tilbake anbudet på strekningen Øksfjord-Hasvik, og Øksfjord-Tverrfjord-Bergsfjord, var det nok stor jubel på kontoret deres. I dag vil jeg tro denne jubelen har mere eller mindre gått over til å bli gråere hår, og frustrasjon. For er det ikke det, er det ikke bare båtene deres det er noe riv ruskende galt med.

Så til mine spørsmål om deres nyinnkjøpte gassferger, som dere har satt inn i disse rutene. Torsdag 11. februar tok dere begge fartøyene ut av drift på grunn av at de skulle gå til Hammerfest for å døpes. TIL HAMMERFEST?! Hører du hvor feil dette høres ut? Dere lammer altså en hel øykommune totalt ved å sette ferga ut av drift i nesten en hel dag? Hvor gjennomtenkt var egentlig dette?

Så til kveldens hendelse, som nok garantert ikke blir den siste. Nå har jeg hørt alt dette, men det er av personer jeg stoler på, som ikke har noen grunn i å skulle fare med løgn. Ferga skulle gå fra Øksfjord i kveld, så var det 16 trailere (!) og 20 biler i køen, men siden dere da hadde feil på bauporten, fikk kun bilene bli med.

Så ved ankomst Hasvik, var det for sterk vind for at ferga skulle kunne legge til kai. Så derfor måtte ferga returnere til Øksfjord. Da er virkelig mitt spørsmål, har dere bestilt en båt som ikke tåler mer en 10 mps? Det er jo nesten 10 mps daglig på Hasvik, og aldri vindstille. Det ble målt 10 mps av en som bor 300 meter fra fergeleie.

Hva blir det neste egentlig? Starten har vel ikke akkurat vært så veldig bra kan man si. Det gikk jo heller ikke så bra da dere kjøpte inn Åfjord, der var det jo litt innkjøringsproblemer, men de var nok ikke like store som nå. Så et tips for å bevare stoltheten deres, så ville jeg kanskje gått i dialog med Fjord1 om å få kjøpt Åfjord tilbake, for så å satt den inn som «reserveferge», for det ser ut som reservefergene får kjørt seg.

Ken A. Brox