DNB offentliggjorde onsdag 3. februar at konsernet avvikler en rekke bankfilialer i løpet av året. Flere av disse filialene ligger i Nord-Norge. Nyheten har skapt engasjement blant kunder og forbindelser.

Trekker oss ikke ut

DNB ønsker fortsatt å tilby kompetanse og kapital til bedriftene i landsdelen. Vi ønsker å beholde kundene våre, selv om noen av filialene blir borte. Vi har tilgjengelig den kapital som er nødvendig. Om kunden ønsker et fysisk møte med banken, tar vi gjerne turen ut til bedriften. DNB har ikke tenkt å svikte kundene. Og DNB svikter ikke Nord-Norge.

DNB størst i nord

DNB er viktigste banksamarbeidspartner for bedriftene i Nord-Norge. Ved årsskiftet hadde vi lånt over 50 milliarder kroner til bedrifter i de tre nordligste fylkene. Gjennom 2015 økte vi utlånsvolumet til disse med 6,3 prosent. Til sammenligning hadde bedriftene i Nord-Norge innskudd på knapt 20 milliarder kroner ved årsskiftet. Det betyr at DNB har tilført landsdelen minst 30 milliarder kroner for å videreutvikle næringslivet.

Endring

Bakgrunnen for beslutningen om å avvikle en del av konsernets filialer, er en massiv endring i kundenes bruk av banken. Kundene oppsøker nå i liten grad bankkontoret. De velger i stedet å utføre sine banktjenester ved hjelp av pc eller mobiltelefon.

Mange velger også å kontakte vårt Kundesenter på telefon. Kundesenteret har åpent døgnet rundt  -  året rundt. DNBs tilgjengelighet er større enn noen gang. Kundene kan velge mellom flere alternative måter å utføre banktjenester på, og de er i langt større grad enn tidligere uavhengig av tid og sted. Slik vi vurderer det, vil denne utviklingen bare fortsette.

Selv om mange forstår rasjonalet bak vår beslutning, er det også noen som frykter at dette vil gjøre det vanskeligere å få lån i DNB. Det vil det ikke bli. DNB svikter ikke Nord-Norge.

Morten Støver, divisjonsdirektør

DNB Bedriftsmarked