Med tre-fire av Sveriges beste kjørere på start var konkurransen hard for Bjørn Terje Heggeli i Norrlandsveckan i rallycross. Likevel klarte han å kjøre inn til en meget sterk tredjeplass lørdag og en imponerende femteplass sammenlagt i klasse supernasjonal som er den største klassen sett bort fra EM-klassen der det konkurreres i biler i millionklassen.

– Resultatmessig er dette det klart beste jeg har gjort, men det vitigste for meg er at jeg nå begynner å få en indikasjon på hvilket nivå man må være på for å henge med, sier Heggeli som nå drømmer om å kjøre NM.

– Jeg vet at de beste i Norge er omtrent på samme nivå som de beste i Sverige. Men hvor mange som holder dette nivået vet jeg ikke. Så nå har jeg lyst å komme meg sørover og kjøre de to siste NM-rundene for å få en indikasjon på hvor man ligger i forhold til de beste her til lands, sier Heggeli.

Pangstart

Han var ikke godt fornøyd med kjøringen i de tre første omgangene lørdag, men kvalifiserte seg likevel til A-finalen der han fikk en pangstart.

– Fra femte startspor traff jeg godt i starten og kjørte opp til tredjeplass. Jeg fokuserte på å holde hodet kaldt og ikke stresse for mye. Derfor tenkte jeg lite på de foran, men konsentrerte meg heller om å holde sporet og sørge for at han som lå bak meg ikke kom forbi.  Det klarte jeg og er fornøyd med det, sier han.

Trenger hjelp

Rallycross er kanskje en bilsport ikke så mange i Alta har kjennskap til og må ikke forveksles med bilcross der deltagerne stiller med biler til under 10.000 kroner.

– Jeg konkurrerer med kjørere som har motorer til 300.000 kroner så dette er noe helt annet. Selv om jeg ikke har utstyr i den prisklassen så har jeg brukt veldig mye penger på bilen det siste året, sier ingeniøren som har fått jobb offshore og skal pendle til Alta i friperiodene.

Skal han stille i de to NM-rundene i Sør-Norge i høst er han avhengig sponsorhjelp.

– Jeg ønsker å finne ut om det er mye jeg må gjøre for å henge med og det kan jeg kun finne ut av ved å kjøre løp. Er jeg en halv runde bak de beste og ikke har noe i et slikt selskap å gjøre så er det ingen vits å bruke vinteren på å forberede seg til fullt NM allerede neste sesong, sier han før han frir til eventuelle medhjelpere:

– Skal jeg kjøre crossbussen sørover, betale påmelding, kjøpe dekk og alt det som følger med så koster de to NM-runden omlag 40.000 kroner. Hele den summen har jeg per i dag ikke til rådighet, så jeg er avhengig av litt sponsorhjelp om det skal bli aktuelt. I den sammenheng kan jeg si at det er plass til reklame på hele bilen min, avslutter han med et smil.