Inspirert av Finnmark

Ole Christian Nymoen og Oddleif Nybakke skal samarbeide med Conny Graumann & co.

STORTRIVDES I ALTA: Ole Christian Nymoen og Oddleif Nybakke fikk snakket mye med Conny Graumann om det nye samarbeidet.Foto: Karl Eirik Steffensen

sport

De to ildsjelene fra CK Valdresekspressen var i forrige uke på besøk i Alta for å lære mer om Offroad Finnmark. De ønsker å arrangere et lignende ritt i Valdres til sommeren. Men i stedet for å bli en konkurrent ønsker de å samarbeide tett med arrangøren i nord, og det er en tanke ledelsen i Offroad Finnmark liker.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter. For mange kan rittet i Valdres være en døråpner for Offroad Finnmark, og på sikt kan det gagne oss i stor skala. Samtidig vil flere av «våre» ryttere reise nedover for å delta der. Vi er veldig positive til dette, og ser frem til å kunne formalisere samarbeidet i større grad, sier Conny Graumann.

Ville nordover

Hvordan ideen om Offroad Valdres ble til er litt spesiell.

– Jeg har venner som har deltatt i Offroad Finnmark tidligere, og de har snakket veldig positivt om rittet. Så jeg har lenge vurdert å prøve det ut selv. Da foreslo plutselig Oddleif at vi heller burde prøve å arrangere et skikkelig terrengritt selv. Jeg tente på ideen, men ønsket fortsatt å knytte kontakter i Alta. Så vi bestemte oss for å høre med Offroad Finnmark om det var mulig å samarbeide på et vis, forteller Ole Christian Nymoen.

– Vi var spente da vi tok kontakt. Vi var redde for å tråkke noen på tærne, og tenkte at en så veletablert organisasjon neppe var interessert å dele sine «hemmeligheter» med oss. Den frykten var heldigvis ubegrunnet, smiler Oddleif Nybakke.

Dagsritt

Det er distansen Offroad Finnmark 300 kilometer som er inspirasjonskilden for duoen fra Valdres. Men deres eget ritt kommer ikke til å på langt nær bli like tøff.

– Vi ser for oss et ritt som varer i maksimalt 12 timer. Det vil være på rundt 170 kilometer med start i mål i Fagernes. Rittet vil foregå i fjellområdet rundt Gudbrandsdalen, Hemsedal, Gol, Hallingdal og Fagernes, og mye av syklingen vil foregå mellom 1000 og 1300 meter over havet. Det vil være en del klatring med syv-åtte prosent stigning og morsomme nedkjøringer. Målet vårt er at alle skal passere mållinja med et bredt smil om munnen, forteller Nymoen og Nybakke.

Rittet skal etter planen gå av stabelen 23. juli.

– Vi ønsker en blåkopi av regelverket for Offroad Finnmark 300, men med enkelte tilpasninger siden dette er et dagsritt. Det vi liker spesielt godt med rittet her oppe er at traseen ikke er merket, og at rytterne må navigere seg frem på egenhånd.

Takker for samarbeidet

De vil bruke et lignende trackingsystem som det Offroad Finnmark har hatt stor suksess med slik at publikum kan følge utviklingen gjennom hele rittet.

– Vi har utrolig mye å lære av Conny og de andre som kan dette inn og ut, og vi er takknemlige for at de har vært så positive til dette samarbeidet. Vårt mål er ikke å bli størst eller på noen måte konkurrere med Offroad Finnmark. De har en villmark til rådighet som er helt unik. Vår målsetting er 50 lag i år, og et stort fokus på god service og kvalitet. Så vil vi hjelpe de som synes det var artig å delta i Offroad Valdres nordover til den ultimate utfordringen, nemlig Offroad Finnmark, avslutter den energiske duoen fra Oppland.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

sport