– Organisert pirattaxivirksomhet sprer seg over hele landet. Det har også eskalert mye i Finnmark det siste året. Folk bruker de sosiale mediene til å spre at de er sjåfører i natt. Men slik virksomhet er ulovlig og undergraver drosjenæringen, sier Arvid Haddal, leder i Norges taxiforbund, avdeling Finnmark.

– Jeg tror mange av ungdommene som driver med dette, ikke er klar over at det ikke er lov. Det kan være en 20-åring som liker å kjøre bil og nylig har fått førerkort. Så ser de at de kan tjene penger samtidig. Men for oss er dette et stort problem, sier Haddal.

Egentlig er det ikke lov å kjøre venner og familie heller, mot betaling. Den markedsføringa som skjer over Facebook, der man sprer til store deler av befolkninga at man er sjåfør i kveld, og så videre, er noe drosjenæringa liker dårlig.

Problemet med at folk uten løyve for persontransport frakter andre mot betaling har vært kjent i mange år, men med sosiale mediers inntog har «kompiskjørerne» organisert seg bedre, med nettsider og apper. På Facebook har gruppa «Kompiskjøring-Troms-Finnmark-Nordland» over 5.500 medlemer. Der poster folk at de kjører i kveld, og oppgir sitt mobilnummer.

Venter ved utesteder

Sjåførene i Alta ser ofte at privatbiler står og «jakter» utenfor utestedene i helgene. De har også sett dem plukke opp folk i drosjekøen, når det ikke står drosjer der.

– Jeg kan ikke tro at en 20-åring har så mange venner i 40-50-årene. Og de som bruker dem, er også med på å opprettholde en ulovlig virksomhet. Dette er svart inntekt, og skatteunndragelse i aller høyeste grad, sier Haddal.

– Men hjelper de ikke dere da, når de tar unna køa?

– Det er ikke sånn hjelp vi er ute etter. Og ofte står de rett ved uteplassene og plukker opp folk. Der har ikke vi lov å stå, sier Haddal.

Vanskelig å få has på

Det er vanskelig å komme piratvirksomheten til livs.

– Man må være vitne til at sjåføren tar imot betaling, sier Haddal.

Norges taxiforbund har hatt møter med både politi og skattemyndigheter, uten at man har klart å stoppe virksomheten.

Han har selv vært med i møter med representanter fra «Nord-Norge-benken» på Stortinget tidligere i sommer.

– Hovedtema for møtet var pirattaxivirksomheten og hva som kan gjøres for å stoppe det, sier Haddal og håper folk forstår at dette truer hele drosjenæringa.