Finnmark Dagblad melder torsdag at en utvidelse av rullebanen ved Alta lufthavn kan føre til at den operative flystripa i praksis blir mindre. Et EU-direktiv kan gjøre at det kreves ny sertifisering.

– Vet ikke konsekvensene

Kommunalleder for samfunnsutvikling i Alta kommune, Oddvar Konst, tar opplysningene med knusende ro.

– For det første er ikke Luftfartstilsynet selv oppe og går når det gjelder regelverket, og de vet ikke selv konsekvensene. Om man innfører et slikt regelverk får det store konsekvenser for veldig mange flyplasser i Norge. Blant annet er det mange flyplasser på vestlandet som vil slite, sier Konst til Altaposten.

Les også: Norwegian: – Får bare håpe at rullebanen bygges ut

Han ser ikke bort fra at det også kan gjelde for Grøtnes som er utpekt til ny flyplass i Hammerfest, der drømmen også er en lengre flystripe.

– Der er det jo også høye fjell. Molde lufthavn er også et eksempel på en flyplass som vil få problemer med disse reglene, mener han.

Konst sier kommunen ikke har kompetanse til å vurdere regelverket, men har forholdt seg til og brukt Avinors rapport som grunnlag. Denne peker på at man maksimalt kan forlenge lufthavna 200 meter mot vest.

– Man skal ha bra byråkratiske briller for at en forlengelse medfører at en rullebane skal bli kortere. En lengre rullebane betyr en økning av sikkerheten. Om det fører til større begrensninger, må man jo bygge ny lufthavn. Og det blir i alle fall dyrt, fastholder han.

– Må snakkes inn

Konst mener Luftfartstilsynet må gjøre sin jobb med å få med de norske flyplassene innenfor regelverket.

– Da får man snakke inn Alta lufthavn på lik linje med alle andre, og ikke forsøke å snakke oss ut av det, sier kommunallederen.

Samtidig skal det gjøres en ny konsesjonsbehandling av Alta lufthavn i 2016, da den gamle konsesjonen går ut.

– Da får man legge inn forlengelsen på de 200 metererne inn i konsesjonen, så er det inne i det som blir en del av EU-regelverket i 2017, fastholder Konst.

Alta kommune starter arbeidet med å fylle ut masser til rullebaneforlengelsen i slutten av august.

– Greit om det gjøres før 2018

Jørn Erik Seljeås i Luftfartstilsynet uttalte ifølge Finnmark Dagblad at «dersom ønsket om en forlenget rullebane ved Alta lufthavn blir oppfylt, kan det resultere i at den operative rullebanelengden ved flyplassen blir kortere enn den er i dag».

Til Altaposten sier Seljeås at det er et nytt felleseuropeisk regelverk, men at man kan bruke en del fleksibiletetsmekanismer.

– Man kan ha en del avvik med seg, som man kan få videreført. Men dersom man gjør en større endring fra 2018 og utover er det ikke så stor fleksibilitet, sier Seljeås.

Han understreker at man ikke har sett konkret på Alta lufthavn foreløpig.

– Dersom endringen blir gjort før 2018 har man full anledning til å operere på nasjonale godkjenninger. Man må altså skynde seg for å få det med som et avvik og kunne benytte seg av fleksibilitetsmekanismene. Dette må gjøres før utgangen av 2017, sier han.

– Vil ikke mange flyplasser få problemer med dette?

– Det er gjort ganske mye på mange norske flyplasser etter at man forandret en forskrift på 2000-tallet om større sikkerhetsområder rundt banene. I tillegg er det en del baneforlengelser på trappene.

– Hvordan vil regelverket slå ut for nye flyplasser? Grøtnes i Kvalsund har jo blant annet mye fjell rundt seg?

– Skal man bygge ny flyplass må man få ny godkjenning, og kan ikke ta med seg avvik. Da må man se på EU-regelverket, sier Seljeås.

Luftfartstilsynet skal begynne å se på konverteringen av den første flyplassen over sommeren. Direktivet trår i kraft i løpet av året.