– Vi mener å ha gode argumenter for at et nytt industriområde på Langnes er det beste stedet å bygge et fellesslakteri. Ikke minst er logistikken veldig bra, med ny E6 rett utenfor døra. Aktørene slipper å tenke på fjelloverganger for de 20-30 vogntogene de daglig må betjene. I tillegg tror jeg det er enklere å rekruttere nødvendig arbeidskraft i Alta, ikke minst fordi arbeidsmarkedet i Hammerfest er presset på grunn av den høye aktiviteten i byen, sier rådmann Bjørn Atle Hansen i Alta.

Strekker seg langt

Bruden pyntes fra innerst til ytterst og sekken fylles med medgift når brudgommen, de velstående oppdretterne, banker på døra og vil inngå giftermål. Hammerfest kommune kjører fram et nytt industriområde på Rypklubben, som de mener passer perfekt for et fellesslakteri. Alta kommune har funnet et flott område noen kilometer nord for Talvik. På Langnes kan man med enkle grep få 100-120 mål, med E6 på den ene siden og Altafjorden på den andre. Rådmannen medgir at kommunen vil strekke seg langt for å legge best mulig til rette.

– Vi lar ikke denne gå fra oss uten å strekke oss så langt vi kan, og til sjuende og sist er det kanskje det som blir avgjørende; hvor langt man kan strekke seg som kommune, sier Hansen.

Ønsket tett samarbeid

Grieg har allerede laget en skisse for hvordan det kan se ut på Langnes, men ingen i Grieg hadde i dag mulighet til å snakke om saken.

Regionsjef Gunnar Bragi Gudmundsson i Cermaq har heller ikke så mye å melde, annet enn at selskapet har saken til vurdering og at et nytt fellesslakteri vil inkludere fisk fra alle de tre oppdretterne i vestfylket.

– Vi er meget interessert i et tettere samarbeid med Grieg og NRS. Vi har allerede samarbeid med NRS på slakting, og med begge selskapene på avlusing. Vi skal bygge opp en større avdeling i Kunnskapsparken, der det allerede er et godt maritimt miljø, nettopp for å kunne samarbeide tettere, sier Gudmundsson.

Cermaq slakter 32.000 tonn og NRS 15.000 tonn laks ved slakteriet i Rypefjord, der 120 mennesker jobber. Grieg slakter 25.000 tonn ved slakteriet på Simanes, der rundt 60 jobber. Et fellesslakteri vil ifølge Gudmundssons beregninger måtte håndtere 120.000 tonn løpet av 10 år. Den direkte sysselsettingseffekten, og ikke minst ringvirkningene, vil være kolossale for kommunen som får etableringen.

Følelser til side

– Vi er tett på makskapasitet i slakteriet i Hammerfest, og er innforstått med at vi må jobbe med en ny løsning. Hvorvidt det blir slakteri i Hammerfest eller Alta, er det for tidlig å si noe om, sier Gudmundsson.

– Du er selvfølgelig klar over at dette betyr bykamp?

– Jada, dessverre, hvis løsningen blir kun ett slakteri. Men vi er innstilte på å gå faglig til verks, sette følelsene til side og finne den beste løsningen.

– Når regner dere med å konkludere i saken?

– Det er umulig å si. Vi jobber videre med informasjon som er mottatt fra kommunene og vi gransker videre på løsningsmulighetene. Vi håper samtidig at pressen kan hjelpe oss med å holde dette på et saklig nivå, sier Gudmundsson.

Per Magne Bølgen i NRS er også i ventemodus.

– Ingen beslutning er tatt, men det er ingen hemmelighet at vi ønsker å samarbeide med de to andre aktørene om et sentralslakteri, sier Bølgen.

Gratis fjell

Rådmann Hansen venter også. Han er spent på hva som blir konklusjonen. Etableringen er særdeles viktig for Alta, som har opplevd stagnasjon de to, tre siste årene.

– Vi skal gjøre vår jobb framover, men hvor fort ting skal gå på Langnes er det opp til aktørene å bestemme, sier Hansen, som kan glede seg over at han får gratis fjell til utfyllingen i s jøen når arbeidet med E6-tunnelen til Storsandnes igangsettes bare et steinkast unna om to år.

– Mens vi bare kunne få maksimalt 40 mål på Møllenes, kan vi få 120 mål her. Og vann er det nok av, det henter vi fra Talvik. Nå må vi bare få en avklaring, sier Hansen.