– Det blir dessverre ikke tid til så mye annet. Spesielt nå om sommeren er det utrolig tidkrevende å drive hundehotell, så jeg kommer nok ikke til å drive med dette i all verdens tid, sier Søderholm, som etablerte Alta Hundehotell AS i 2009.

I sommermånedene har 58-åringen venteliste på de 30 plassene. Hotellet er fullbooket. Det betyr lange dager for Gerd, som står for hele drifta, fra A til Å.

– Dagen starter klokka ni om morgenen og er ikke over før klokka 11 om kvelden. Det er lange dager, og ingen ferie nå på sommeren, forteller hun.

Tar ut grei lønn

Hun har tidvis hjelp av ei ungjente, men stort sett må hun gjøre rent i burene og fôre hundene selv. Søderholm medgir å ha hatt en vrangforestilling om hvordan det ville bli, da hun åpnet hotellet i Borras i 2009.

– Jeg trodde jeg skulle få mer tid til hundene, gå lange turer og  kose meg mer. I stedet har det blitt mest rutinemessig arbeid. Det var et lite sjokk å se hvor mye arbeid det er og hvor bundet man blir, sier Søderholm.

Hun legger sin flid i å ha et rent og pent pensjonat, der hundene har det trygt og godt. I tillegg virker hun å ha stålkontroll på økonomien. Omsetningen har økt fra en drøy million i 2010 til nesten halvannen million kroner i fjor. I det første hele driftsåret hadde selskapet lønnskostnader på 342.000 kroner. I fjor var kostnaden økt til 504.000 kroner. Gründeren har med andre ord råd til å bevilge seg en anstendig lønn.

Fortsatt en livsstil

– Det har hele tiden vært intensjonen å kunne leve greit av hotellet. Jeg er fornøyd med både det økonomiske resultatet og lønna jeg kan ta ut. Men det er ikke tilfredsstillende å måtte ofre så mye for at det skal gå rundt, sier Søderholm.

Hun er med andre ord kommet i samme knipe som de fleste gründere; lønna står ikke i forhold til innsatsen, det blir mange ulønnede timers ekstraarbeid for å få egen virksomhet i tipp-topp stand.

Med ventelister i fire av årets måneder er det åpenbart potensial for å utvide virksomheten.

– I dag er det mye livsstil over dette, men skal jeg øke kapasiteten blir det mest butikk. Det ønsker jeg ikke. Ikke bare fordi jeg ikke har tenkt å holde på med dette i så forferdelig mange år, men også fordi det er vanskelig å rekruttere stabil arbeidskraft, sier Søderholm.

Må være tidlig ute

Behovet for å sende menneskets best venn på feriekoloni er økende. Skal man være sikker på å få plass, er det lurt å bestille minst et halvt år i forveien.

– Det gjelder å være tidlig ute og det er først til mølla. Jeg har mange faste kunder, og har inntrykk av at folk er fornøyde med tilbudet jeg gir. Men boblen er liten, og den er bare bygd rundt meg selv. All tida mi går til dette, og slik skal det egentlig ikke være. Det er et slit å lykkes alene, slår Gerd Søderholm fast.