Altaposten omtalte tidligere denne uka at en avtale er klar mellom LNR og Alta kommune om bruk av massene fra E6-utbyggingen. Tilbudet går ut på at Alta kommune betaler 18 millioner for å få fyllt ut massene fra E6-utbyggingen utenfor flyplassen, for å få til en forlengelse av rullebanen.

– Tilbudet Alta kommune har fått er fyllingsarbeidet for 450.000-500.000 kubikk med gratis steinmasse fra E6-utbyggingen for 18 millioner. Enhetsprisen for utfylling blir 36-40 kroner per kubikk, sier Trine Noodt (V).

Mye dyrere

Hun vil imidlertid understreke at den endelige regningen havner i en helt annen prisklasse. Noodt viser til en utredning, gjort av Rambøll, som fastslår at det trengs 1,1 millioner kubikk for å få 200 meter lengre rullebane.

Det vil forøvrig også kreves 8 000 kvadrat erosjonssikring, og 14 800 kvadrat med asfalt før den 200 meter lengre rullebanen står fiks ferdig.

Noodt påpeker at det fortsatt mangler mye penger, for bare å fullføre utfyllingen.

– Etter at Alta kommune har vært inne med 18 mill. for å betale for fylling i sjø, har vi fortsatt ikke halvparten av det som trengs av steinmasse, sier Noodt.

– Ikke kommunens ansvar

Noodt mener at dersom kommunen må ta hele regningen, så blir det kanskje for dyrt. 147 millioner er kostnaden beregnet til, forutsatt at massene er gratis.

– 147 millioner kroner er såpass mye penger, at da er jeg i tvil. Det er ikke et kommunalt ansvar å bygge rullebaner i Norge. Vi må få til en avtale med staten, sier Noodt, som peker på arealer for sjørettet industri som mulige alternative bruksområder for massene.

– Samtidig så ligger jo massene der, og om rullebaneutvidelsen kommer om ti år, vil fortsatt massene ligge trygt deponert, fastholder Noodt, som mener en ekstrabevilgning fra Stortinget er veien å gå for å komme i mål.

– Vi må også få se Avinors utredninger av hvorfor dette ikke er nødvendig. Kan vi ta ned større fly, og få vekk vektbegrensninger, eller gir det bare litt bedre regularitet om vinteren? Det må vi få avklart, sier Venstre-politikeren.