– Det er en veldig god følelse å kunne overlevere en slik bil. Dette er siste «skrik» fra Volvo, og nærmest «skreddersydd » etter kundens bestilling av Rolba som har levert påbygget, sier en smilende selger hos Nordic last og Buss i Alta, Thorbjørn Antonsen.

Det var imidlertid ikke bare Antonsen som smilte bredt da Finnmark Gjenvinning kunne overta det nyeste og beste Volvo i dag kan levere, en Volvo som skal takle 50 tonn totalvekt.

– Dette er det beste fra Volvo og vi er helt sikker på at vi har kjøpt oss et veldig bra arbeidsredskap, sier daglig leder i Finnmark Gjenvinning, Roger Kjellmann.

Suger til seg oljekroner

Han leder en ekte finnmarksbedrift.  Spesialavfallsbedriften har syv ansatte og en historie bak seg til 70-tallet da Berg-familien i Alta startet opp med renovasjonsdrift, og senere spesialavfall. I dag har Berg-familien i Alta solgt seg helt ut av bedriften som eies av det nasjonale konsernet Franzefoss, men som likevel opprettholdes som en ekte finnmarksbedrift.

– Vi har mange konkurrenter, men er vel den eneste finnmarksbedriften som driver innen spesialavfall, påpeker daglig leder Kjellmann.

Den nye Volvoen, hvor Rolba har bygd overbygget på volvochassiset i tillegg til å levere trekkvognen, er spesialdesignet for jobbene som Finnmark Gjenvinning lever av. Bilen, som er en slamsuger, skal suge noen tonn med spillolje eller farlig avfall, transportere det enda flere mil, før de fem millionene bilen koster er tjent inn.

Hengeren, som er levert med bilen, er en tre-akslet boggi kjerre for vacum. Både bil og henger har ADR. Tankhengeren er levert av Tankmobil i Sverige.

– Vi har tre slamsuger-vogntog og et vogntog for stykkgods. Finnmark Gjenvinning har også en avdelinig i Repparfjord, som tar seg av bore avfall, vannbasert,  slop/kaks fra Barentshavet, samler vi opp i informasjonen som strømmer ut fra munnen på sjefen i Finnmark Gjenvinning.

Satser på oljeindustrien

Bedriften som er etablert på Amtmannsnes med både administrasjonsbygg og godkjent mottaksanlegg for spesialavfall, har imidlertid mesteparten av oppdragene utenfor Alta.

– Vi vil nok bli å se over hele Finnmark og Nord-Troms. Oppdragene kommer fra ulike hold, men oljeindustrien er en god kunde. Bilene våre vil nok bli mye å se i Hammerfest, for å si det sånn, påpeker Roger Kjellmann og sjåfør Tom Are-Pedersen.

Sistnevnte gleder seg stort over komforten i den «nye» arbeidsplassen og kan nesten ikke vente med å ta Volvoen i bruk.

– Vi har bra med oppdrag. I perioder kan det være hektisk, og jeg ser ikke bort fra at jeg også må bak rattet på nybilen, forteller Roger Kjellmann.