Man er enige om en avtale for å få på plass massene fra E6-utbyggingen, og allerede i august kommer de første massene til Alta lufthavn for å starte forlengelsen.

– De aller første massene skal benyttes for å få kontroll på utglidningen på Møllenes, så skal resten til flyplassen. Vi håper å kunne starte utfyllingen i slutten av august, sier ordfører Laila Davidsen til Altaposten.

– Tar tid

Saken har vært ute på høring, uten at det kom innsigelser. Nå skal det bygges utskipningskai og så er alt klart.

– Hvor lenge vil utfyllingen pågå?

– Det vil ta tid, man skal jo gjennom hele fjellet. Og selve utfyllingen må passe med flytidene, sier Davidsen, som er svært fornøyd med at arbeidet nå er i gang for fullt.

– Vi har et veldig godt samarbeid med Statens vegvesen og LNS. Det er jeg glad for. Det jeg ikke er glad for er at ikke departementet har sett nytten av dette og bevilget de nødvendige penger, særlig ettersom føringene ligger i Nasjonal transportplan. Departementet begrunner det med at Avinor ikke ser behovet, sier Davidsen.

Hun understreker imidlertid at saken kun er behandlet administrativt og ikke politisk i departementet.

– Vi har godt håp om å nå frem med dette politisk, sier hun.

Får 200 meter ekstra

Hun tror også at Avinor egentlig ser at dette er smart å gjøre.

– De hjelper til med tilretteleggingen, jeg tror nok de ser at det er fornuftig, men de har en ti årsplan, og har ikke penger til å gjøre det. Løsningen er at de får en ekstrabevilling fra departementet, og vi vil jobbe videre for å få dette på plass. Det er flere partier som er enige om at det ikke er kommunene som skal måtte betale for dette, og vi vil presse på for å få til en løsning, sier Høyre-ordføreren.

Når utfyllingen er ferdig, blir det 200 meter lengre rullebane på lufthavna.

– Økt landingsvekt blir da 5 tonn, så det medfører at vi unngår vektbegrensningene, sier Davidsen.

Frykter ikke storflyplass i Hammerfest

– Er det ekstra viktig å gjøre dette nå som det er planer om storflyplass i Hammerfest?

– Vi må stå sammen med Hammerfest for å få bedre regularitet og terminalbygg der ute. Men noen storflyplass i Hammerfest, det vil det aldri bli. Men det er ikke tvil om at de også får nytte av den lengre rullebanen i Alta. Vi vil blant annet kunne ta ned større fraktfly. Så det er helt klart at det er ikke bare Alta som får nyttiggjort seg av denne forlengelsen, sier ordføreren.

Selv etter utfyllingen, vil ikke Alta kunne ta ned de aller største flyene.

– Når det kommer til de aller største, vil vi aldri kunne ta dem ned i Alta. Det vil kun være Banak som har muligheten til det i Finnmark, sier Davidsen.