Det får Altaposten bekreftet hos regionveisjef Torbjørn Naimak. Statens vegvesen har vært sentral i arbeidet med en ny «Barents transportsplan», og et av de prioriterte tiltakene i det internasjonale planverket er en videreføring av E45 fram til Alta. Veien starter i Gøteborg.

– For oss som sitter i den politiske ledelsen i Alta har RV93 hatt høyeste prioritet fra dag én, og det er veldig gledelig at vi har fått løftet fram denne viktige transportåren i Barents transportplan. Her er det full enighet om at veien skal oppgraderes til ny status  gjennom at den blir siste etappe på E45, forklarer ordfører Laila Davidsen (H) overfor Altaposten.

Et langt stykke videre

Hun og Alta kommune har hatt flere møter med nabokommune Kautokeino og ordfører Klemet Erland Hætta. Tema har vært hva som kan gjøres for at veien som er så viktig for begge kommunene og resten av Finnmark, kan få en standard som står i forhold til trafikkvolumet.

– Vi snakker om å se veien i en helhet, men for Alta kommune har utbedring i Kløftan, ny trasé lagt utenom bygda Eiby og ombygging av vei og bygging av gang- og sykkelbane fra Salkobekken til Øvre Alta hatt spesielt fokus, poengterer ordføreren og legger til:

– Byen har ikke glemt bygda Eiby, slik det het i en overskrift i Altaposten. Tvert om har vi jobbet intenst og på flere fronter for å få til en løsning både på trafikksikkerheten for bygda, og en bedret standard på veien. Nå føler jeg at vi er nær et gjennombrudd.

Skjer mye

Hun applauderer og forstår engasjementet til bygdefolket, og sier at hun også er glad for at Eiby-beboer og Ap-leder Bernt Berg er blant dem som nå stiller opp for å få løsninger bygda Eiby kan leve med.

– Jeg vil tro det er positivt også for Eiby at arbeidet med ny gang- og sykkelvei fra Salkobekken påbegynnes i 2015, og at det vil utløse nytt boligfelt i Øvre Alta. Det planlegges også industriområde på Skillemo, som igjen utløser gang- og sykkelvei her. Det viktigste er at Vegvesenet har signalisert at noe skal gjøres i Eiby. Vi skal møtes i løpet av sommeren, og da vil vi konkret få vite når planleggingen av ny trasé utenom Eiby kan igangsettes, sier Davidsen.

Kinderegg

Alta kommune har ønsket at Statens vegvesen skulle planlegge utbedringen i Kløftan i en helhet, med omlegging av traséen i Eiby. Bakgrunnen er at Alta kommune mener bruk av overskuddsmasser fra Kløftan vil kunne brukes på omleggingen av veien i Eiby.

– Dessverre er signalene fra Vegvesenet at de to prosjektene må planlegges hver for seg fordi Kløftan-utbedringen finansieres over rassikringsposten, og at penger herfra ikke kan brukes til ordinær veibygging, forklarer Davidsen.