I mars vedtok et enstemmig styre i Statnett å legge ned driftssentralen på Sunndalsøra i Møre og Romsdal og dermed gå fra tre til to sentraler i Norge. All styring av strømmen i de kraftkrevende regionene midt og nord styres fra 1. september 2016 fra Alta.

Og med utvidet styringsområde, vil det også bli behov for flere ansatte på Statnetts kontorer i Raipas.

– I dag har regionsentralen i Alta rundt 10-11 ansatte, nå kommer vi til å trenge 10 til, sier konserndirektør Øivind Rue til TV Nord.

Beredskap foran kjennskap

Årsaken til at regionsentralene i Sunndalsøra og Alta slås sammen er først og fremst av beredskapsmessige hensyn.

– Ved å ha to regionsentraler vil vi oppnå en større grad av personellrobusthet. Dette er viktig i forhold til både beredskap og forsyningssikkerhet, oppsummerer Rue videre.

– Ordføreren i Sunndal frykter mangel på lokalkunnskap og erfaring når Alta overtar jobben for regionen. Hva er Statnetts syn på dette?

– Vår vurdering er at denne restruktureringen vil forsterke beredskapen. Det har vært en svak bestandighet i de ressursene vi har tilgjengelig på de relativt to små driftsentralene, og ved å få alt på ett sted vil det bedre forsyningssikkerheten, gjentar Rue.

Ingeniørjakt

Han presiserer at ingen ansatte mister jobben i prosessen rundt sammenslåingen med Alta.

– Alle ansatte på regionsentralen i Sunndalsøra får fortsette. Enten i andre stillinger i Sunndalsøra, eller ved å gå over til sentralene i Alta eller Oslo, understreker konserndirektøren.

Og det er ingeniører Statnett nå er på jakt etter.

– Vi trenger ingeniørkompetanse. Det er ingeniører og sivilingeniører som arbeider på regionsentralene. Disse har en god komponentforståelse og en god systemforståelse.

I gang med utlysning

Totalt hører rundt 70 personer til Statnett i Alta per i dag og driftssentralen i Alta har hittil overvåket og styrt kraftsystemet fra Fauske og nordover. Om to år vil de også overvåke og styre kraftsystemet helt ned til Dovre. Det er mer enn en fordobling, geografisk sett.

– Det er gjort et styrevedtak, og vi forholder oss til det. Vi legger nå til rette for at vi skal være i stand til å overta fra 1. september 2016, kommenterer kommunikasjonsjef Berit Erdal.

I løpet av kort tid vil ni stillinger bli lyst ut og ansettelsen vil skje fortløpende.

– Det er mye som skal læres. Både fra det området vi har i dag, og ikke minst, det nye, påpeker Erdal.