Den samiske myten om at nordlyset snakker og professor Birkelands mange observasjoner – det er noe av det som etter hvert skal vies plass i det nye opplevelsessenteret som selskapet Nordlysattraksjonen AS skal bygge i underetasjen på Nordlyskatedralen.

Selskapet eies av fem aktører som alle har en eierandel på 20 prosent. Eierne er Alta kommune, Kirkelig fellesråd, SIVA,samt Thon og Rica. De forskjellige nordlystiltakene som Alta kommune er engasjert i, skal strekke seg videre fram mot 2015 og det inkluderer en forlengelse av cruiseprosjektet.

Originalfilm i Tromsø skal lag en film om «Nordlysets far», Kristian Birkeland – innspillingen til denne starter i Alta i mars.

Koster ikke mye

Alta har som mål å profilere seg på nordlys og som Nordlysbyen Alta, der blant annet cruiseturismen blir satsingsområde.

– Om kort tid skal selskapet gå  i gang med innredningen av attraksjonskjelleren i Nordlyskatedralen, hvis den siste delen av finansieringen kommer på plass, sier Dag Arne Johannessen, næringsrådgiver i Alta kommune.

Det er selskapet Expology som skal stå for utformingen av Nordlysattraksjonen, der det er meningen at besøkende skal få sjansen til å skape sin egen opplevelse av nordlys. Hele attraksjonen er prissatt til 11 millioner kroner hvor selskapet er tenkt å skulle låne drøyt 5,8 millioner kroner.

Kostbar attraksjon

Selskapet skal ha en egenkapital på 1,5 millioner kroner og får tilskudd fra Innovasjon Norge på 1,65 millioner. De har mottatt en positiv innstilling fra Sametinget med støtte på 500.000 kroner, det samme fra Finnmark fylkeskommune – dermed mangler det så langt en million kroner.

Handlingsplanene som gikk fra 2009 til 2012 hadde en ramme på 6,6 millioner kroner hvorav Alta kommune brukte to millioner. Den nye handlingsplanen fra 2014 til 2015 har en ramme på 11,9 millioner kroner, her er kommunens andel 3,9 millioner kroner.

– Merkevarebyggingen av Alta er del av Innovasjon Norges profilprogram. Her venter vi foreløpig på at Alta næringsforening skal forsøke å hente inn et forpliktende beløp fra det lokale næringslivet, sier Johannessen.

Han forteller at merkevarestrategien går ut på å etablere Alta som et unikt og ledende reisemål for dem som vil se nordlyset.

Tar lyset tilbake

Sagt på en annen måte vil Alta ta nordlyset tilbake fra Tromsø, som fikk særs mye gratis drahjelp fra NRKs nordlysprogrammer tidligere i vinter.

– De turoperatørene som tilbyr nordlysopplevelser her i Alta har også en mye høyere treffprosent på å se nordlys enn noen andre, sier Dag Arne, som har folk rundt seg som varsler via nordlys-appen når det strålende forhold.

I handlingsplanen for reiselivet i Alta og Kautokeino som er benevnt som «Destinasjon Nordlysbyen» og «The Heart of Sapmi», er det lagt særlig vekt på for årene 2014 og 2015 at man skal vedlikeholde Haldde og skape bedre tilgjengelighet og sette ned en egen styringsgruppe for Haldde som attraksjon.

Offensiv handlingsplan

Det er tenkt på en rekke nye attraksjoner i handlingsplanen som Alta og Kautokeino kommuner jobber med. Foruten Nordlysattraksjonen og Haldde som skal utvikles, er det snakk om samisk senter i Maze, museum for Aillohas (Nils Aslak Valkeapää) og Biebmu – senter for arktiske urfolks matkultur.

På listen over aktiviteter er det ført opp Halddemarsjen, kultursti i Kåfjord, Bæskades og de gamle postrutene i regionen, scootersafari mellom Alta og Kautokeino, besøk til reinflokk og aktiviteter knyttet til Thons Ice Adventure i Kautokeino.

– Det er mange brikker som skal på plass og alt er på ingen måte avklart, men vi er veldig godt i gang og har en strategi å arbeide etter, sier Dag Arne Johannessen som er prosjektleder i Alta kommune for de ulike aktivitetene knyttet til Haldde, nordlyset og cruisesatsingen.

FLAMMEN SOM SNAKKER: Samisk mytologi omtaler nordlyset som lyset som høres og noe særlig mye flottere enn dette skal man lete lenge etter.