UP har holdt høy profil på nye E6 mellom Hjemmeluft og den nye brua i Kåfjord. Kontrollene har kommet tett på den brede og oversiktlige veien, og fete bøter har blitt håvet inn til Staten.

– Vi har henlagt de anmeldte sakene, noe som betyr at de anmeldte bilførerne har fått førerkortet tilbake. Henleggelsen betyr at det ikke blir noen reaksjon fra vår side, dem det gjelder vil heller ikke få noen reaksjon i form av høye forelegg, sier fungerende påtaleleder ved Vest-Finnmark politidistrikt, Thomas Darell.

Slipper bot

Det er imidlertid ikke bare personene som har blitt anmeldt for høy fart som kan puste lettet ut. Det samme kan mellom 15 og 20 andre som har fått forenklede forelegg for å ha brutt fartsgrensen på nyveien vest for Hjemmeluft etter at den ble skiltet med 60 km/t.

– Vi har ikke full oversikt hvor mange som har fått forenklede forelegg i den aktuelle perioden. En rask gjennomgang har vist at det i alle fall er 15-16 tilfeller, men vi jobber med å få en fullgod oversikt. Når vi har full oversikt kommer vi til å ta kontakt og sørge for at forelegg annulleres og eventuelle  innbetalte penger tilbakebetales, sier påtalelederen.

Feilskiltet strekningen

Høyst sannsynlig er det snakk om at statskassa taper bøter for flere titalls tusen kroner. To personer, som var helt sikre på at de ville bli fotgjengere for flere måneder, har allerede fått førerkortet tilbake med en beklagelse. Den ene fikk registrert farten til 98 km/t og den andre til 87 km/t etter fratrukket sikkerhetsmargin. Begge skulle normalt hatt bøter på 6.500 kr, som de nå slipper.

Bakgrunnen er at fastsettelse av fartsgrenser fordrer formelle vedtak som er kravspesifisert. I dette tilfellet ble skiltingen omgjort fra 80 km/t til 60 km/t uten at det formelle vedtaket var gjort. Veien har derfor vært feilskiltet fra rundt midten av desember til 23. januar, da det omsider forelå et formelt vedtak på nedsatt fart.

– Det er sterkt beklagelig at det har blitt foretatt kontroller ut fra ikke gyldig skilting. Fra UP sin side skal vi bidra med det vi kan for at Vest-Finnmark politidistrikt skal få oversikt over og ryddet opp overfor de som er berørt, sier Geir Marthinsen, leder for UP i Troms og Finnmark.

Var fartssyndere

UP-lederen påpeker at hans menn og kvinner, i likhet med bilistene, forholder seg til hva som står på skiltene.

– I våre prosedyrer inngår ikke å sjekke de formelle fartsgrensevedtakene, og vi tar utgangspunkt i at skiltingen er korrekt. I dette tilfellet har den ikke vært det. På samme måte må også de som trafikkerer veiene forholde seg til skiltene, og ut fra det har mange kjørt for fort på strekningen, men blir nå reddet av formalia, påpeker UP-lederen.

Han føler det ikke som noe prestisjenederlag for politiet at bøter og førerkort nå leveres tilbake til fartssynderne.

– Det som er sterkt beklagelig er at skiltingen ikke var formelt i orden. Vår oppgave er å forebygge høy fart, og på den aktuelle strekningen har det vært holdt høy fart sett ut fra skiltet fartsgrense. Generell høy fart har nok bidratt til det mange føler er relativt hyppige kontroller på strekningen, påpeker  Marthinsen.

Han forteller at folk i ulike deler av Alta tar kontakt med UP med ønske om kontroll. Ofte er det områder hvor det kjøres såpass hardt at folk føler at fartskontroll og UPs tilstedeværelse er eneste preventive tiltak.

– Vi forsøker å etterkomme ønskene når vi har kapasitet og finner det hensiktsmessig, påpeker Marthinsen.

Klage

Verken påtaleleder Thomas Darell eller UP-sjef Marthinsen har noen helt klar formening om hvordan det ble oppdaget at den nedsatte fartsgrensen ikke var formelt forankret slik loven krever.

– Tror dette kom fram etter klagebehandling på noen av de anmeldte sakene, men det skal være usagt hvor det opprinnelige tipset kommer fra, påpeker Darell.

– Glippen er bare vår feil

Jørn Stefan Opdahl i Statens vegvesen tar det hele og fulle ansvaret for skilttabben i Alta.

Opdahl, som jobber som rådgiver i veiavdelingen i Statens vegvesen i Finnmark og har kontorsted i Vadsø, forteller at det rett og slett gikk litt «fort i svingene» da fartsgrensene skulle settes på nye E6.

– Vi har en skiltplan som vi normalt følger. Dette var en ny vei som tidligere har hatt 80-fartsgrense. I veiarbeidsperioden har farten blitt satt ned til 60 km/t, og da veien ble åpnet ble ikke fartsgrensen satt opp. Årsaken er at det mangler rekkverk mellom gang- og sykkelbanen og veibanen. I tillegg er det bratt skråning på ene siden av veien, så nedsatt fart er både for å sikre myke trafikanter og bilistene ved utforkjøring, forklarer Opdahl.

Politiet uten skyld

Problemet var at den interne kommunikasjonen i Vegvesenet ikke var god, og at skiltene med 60 ble satt opp uten at han fikk beskjed og gjort et formelt vedtak.

– Det formelle har vært på plass siden 23. januar. For meg er det viktig å få fram at politiet har gjort en god jobb, og at de ikke kan lastes for den formelle feilen, sier Opdahl.

BEKLAGER: UP-sjefen beklager overfor de som har fått førerkort inndratt eller fartsbot på en strekning hvor det var skiltet nedsatt fart til 60 km/t, men hvor det formelle vedtaket ikke forelå før skiltene ble satt opp.