Marerittet startet da Dan Kvalsvik og kona leide ut til Hero, som driver mottak for flyktninger i hele landet, tilbake i 2008. Huset, som ligger i Kongleveien i Alta, var da 10 år gammelt, og svært velholdt. I januar 2013 ble huset stengt av kommunehelsetjenesten.

– Dette er en jævlig sak. Jeg og kona er vanlig kommunalt ansatte, med normale lønninger. Vi har blitt lurt trill rundt. De flyttet inn 13 voksne mannfolk, og det har vært stor gjennomtrekk. Huset er ødelagt. Dette har virkelig blitt et mareritt for oss, sier Kvalsvik til Altaposten.

Godtok forlik

Etter en lang rettsprosess følte de seg presset til å gå inn  i et rettsforlik med Hero i høst. Skadene og tapt husleie, et tap som samlet blir 743.000 kroner, dekket paret av egen lomme. I forliket fikk de 325.000 kroner av Hero.

– Vi har tapt 400.000 kroner på å leie ut til Hero. Det har vært et veldig stygt og kjipt opplegg. Parketten ble ødelagt, ovnene sto på fullt, og beboerne regulerte varmen med vinduene, på tross av av det var Flexit-anlegg installert i huset. Det kom også veggdyr og alle dørkarmene ble ødelagt, da beboerne ikke orket å bruke inngangsdøra men kun tok verandadøra i bruk fordi det var kortere å gå, forklarer Kvalsvik.

Han vil understreke at han ikke klandrer de som bodde i huset. Han mener Hero har skylda, da de ikke har gitt beboerne noen opplæring i hvordan de skal opptre innendørs.

Det som gjør tapet ekstra tungt å svelge for Kvalsvik, er at han fastholder å ha blitt lovet at Hero skulle ordne opp etter seg. Han fikk et godt inntrykk av mottaksgiganten, og det var grunnen til at han gikk inn i leieforholdet.

– De var klare på at huset ikke skulle være forringet i verdi, sier han.

Gikk i ett

Det tok bare tre måneder før han begynte å se skadene. Dusjen gikk i ett, med 13 mannfolk som delte et bad på fem kvadratmeter. Det lå sneiper ved alle vinduer, og det ble røkt på alle rommene. Flexitanlegget hadde kondensert. Kjøkkenet så ikke ut, og det hadde vært brann i stua. Hvitevarer var defekt, innredninger måtte byttes. Det ble montert opp en ekstra varmtvannstank uten at huseier ble forespurt. Resultatet var at det sto to varmtvannstanker, vaskemaskin og tørketrommel som gikk konstant – på et tre kvadratmeter stort rom.

– Sweco laget en rapport for oss. De skrev at de aldri hadde vært i et hus med så høy fuktighet, forklarer huseieren.

Da regninga skulle gjøres opp, hevdet Hero at det er konstruksjonsfeil på huset.

– De hevder skadene ikke har noe å gjøre med at de har hatt 13 mannfolk boende i huset. Dette er taktikken deres, de stiller med advokat, en hard kar som bestrider alt og ikke vil dekke, sier Kvalsvik.

– En stygg sak

Han vil understreke at han ikke skylder på verken beboerne eller de som jobber i Hero lokalt.

– Dette er en stygg sak. Folk jeg snakker med, skjønner ikke at de ikke må betale for seg. De tjener så mye per hode  at de kunne hatt åtte stykker i vårt hus og likevel tjent gode penger. I stedet kjører de inn 13 mann for å tjene enda mer. Målet mitt med å bruke media i denne saken, er å advare folk. Pengene er tapt, de får vi ikke tilbake. Vi klarte å komme oss gjennom dette, vi er tungt belånt med to hus, men vi klarte det uten å gå konkurs. Det er ikke sikkert alle klarer det, sier Kvalsvik.

– Skal du leie ut til Hero, ta én million eller to i depositum. De er skruppelløse, legger han til.

Altaposten er også kjent med at flere andre i Alta har hatt uheldige leieopplevelser med Hero. Selskapet bosatte i 2008 hele 150 flyktninger, og mange altaværinger leide da ut husene sine. Det har vært uenighet om dekning av skader også i andre tilfeller.

Tor Brekke, administrerende direktør i Hero Norge, synes det er overraskende at saken nå kommer i media.

– Når man inngår et forlik så betyr det at begge parter ser seg tjent med å løse en konflikt i minnelighet fremfor at det felles en dom. I utgangspunktet ser man ulikt på en sak men forhandler et kompromiss og blir enige om å legge uenigheten bak seg. Det er derfor overraskende at Kvalsvik nå velger å prosedere sin sak videre i media når han for et par måneder siden sa seg enig i et forlik. Huset til Kvalsvik hadde vesentlige mangler før leieforhold med Hero Norge ble inngått. Diskusjonen har dreid seg om hvilke skader/mangler som kunne tilskrives vårt leieforhold og hvilke som fantes fra før. Hero Norge er ferdig med denne saken og ønsker ikke å fortsette diskusjonen om dette huset i media, skriver Brekke i sitt tilsvar.

Han reagerer på påstanden fra Kvalsvik om at Hero spekulerer i konflikt i sin profittjakt.

– Påstanden om at Hero Norge spekuler i å inngå forlik med huseiere faller på sin egen urimelighet. Konfliktsaker som dette er alltid uheldig, og representerer uønsket risiko både omdømmemessig,  juridisk og økonomisk. Hero Norge leier rundt 350 hus i 30 ulike kommuner. Det normale er at samarbeid med huseiere fungerer godt og de fleste av våre leieforhold er langvarige. Tilbakelevering av hus går vanligvis uten problemer. Vi har rutiner for både teknisk og annen oppfølging av hus og beboere, og huseiere flest oppfatter oss som en profesjonell leietaker. Huseiere som vurderer å leie ut til Alta mottakssenter kan kontakte mottaksleder og få en gjennomgang av våre rutiner, skriver Brekke.

KJØLESKAPET: Slik benyttet flyktningene kjøleskapet.
IKKE VAKKERT: Her er bestikkskuffen mens 13 mannlige innvandrere bodde i huset.
MARERITT: Leieforholdet ga flere ubehagelige opplevelser. Her har man kalt inn skadedyrkontroll for å få bukt med veggdyr.
REAGERER: Dan Kvalsvik advarer mot å leie ut til Hero, etter at han gikk på et kraftig økonomisk tap da han leide ut bolig som ble benyttet til hjem for opp til 13 flyktninger - samtidig. Foto: Merete Arnesen