Det er bare mellom Bodø og Skagen (Stokmarknes), det går flere turer. Her er tallet 20.999.

Helseforetaket har betalt en gjennomsnittlig pris på 748 kroner per tur for de 20.192 turene mellom Alta og Tromsø. Dermed er 15.103.616 kroner brukt på transport til og fra Alta og sykehuset i Tromsø. Dette tallet innebærer både pasientreiser og tjenestereiser, og kommer på toppen av det som brukes i akuttberedskap.

Det viser tall fra Helseforetakenes innkjøpsservice.

(Se tabell nederst i saken)

I Finnmark brukes det 239,21 millioner på pasienttransport på vei, mens det totalt brukes 112 millioner kroner brukes på lufttransport i forbindelse med basene i fylket.

– For mye

Medisinsk fagsjef i Helse Finnmark, Harald G. Sunde, har sett på tallene. Han er enig i at det brukes altfor mye på transport her i fylket.

– Jeg og lege Arve Østlyngen gjorde en studie for noen år tilbake hvor vi så på 100 tilfeldige pasienter som hadde vært på UNN i Tromsø til kontroll. Undersøkelsen viste at halvparten av disse kunne ha vært undersøkt i Finnmark, de fleste på sykehus. Det hadde gitt en besparelse på fem millioner. Jeg mener man må bruke pengene på behandling, ikke befordring, sier Sunde.

Like mye som sykehusdrift

Sunde sier Helse Finnmark årlig bruker like mye penger på å frakte folk med blant annet drosje og fly, som det koster å drifte hele Kirkenes sykehus. Da er ambulanse og luftambulanse holdt utenfor regnestykket.

Mangel på blant annet nevrologer og øyeleger gjør at mange må til Tromsø. Særlig må horder av eldre med øyesykdommer til UNN på grunn av mangel på øyeleger i Finnmark.

Disse må ofte ha med seg ledsagere, noe som igjen gir merkostnader for Helse Finnmark.

– Altaposten har tidligere skrevet om øyelege Svein Erik Thomassen som ønsker å etablere seg i Alta, hvorfor har han ikke fått det ennå?

– Han har jeg snakket med, og han vil ikke være ansatt i Helse Finnmark. Så da blir det opp til Helse Nord om han får etablere seg som privatpraktiserende. Det er de som har disse avtalene, svarer fagsjefen.

Harald G. Sunde, fagsjef Helse Finnmark.

Harald G. Sunde, fagsjef Helse Finnmark.

Han sliter også med å få tak i nevrologer.

– Et problem er at folk ikke vil jobbe som «ensom» nevrolog i Finnmark, men ønsker å være del av et fagmiljø. Vi skulle gjerne hatt flere nevrologer i både Alta, Hammerfest og Kirkenes. Vi sliter rett og slett med å få tak i folk på legemarkedet, sier Sunde.

Vil bygge opp i Finnmark

Tidligere betalte NAV reisene, men nå må Helse Finnmark selv punge ut.

– Jeg mener vi må bygge opp tjenestene her, rundt sykehusene i Hammerfest og Kirkenes, og poliklinisk dagbehandling må bygges opp i Alta og Karasjok. Alta er førsteprioritet her, fastholder Sunde, som leder gruppen for telemedisin i utredningen som pågår av Alta-modellen.

– Vi foreslår blant annet lengre åpningstid for røntgen, og mer diagnostisering via telemedisin. Jeg kan ikke love at bruddskader kan behandles utelukkende i Alta, da man ofte trenger ortopedisk behandling, men kanskje man kan ta kontrollene her, og dermed redusere unødvendig reise, sier Sunde.

Helseminister Jonas Gahr Støre har allerede lovet CT og MR til Alta, noe som vil hjelpe på reisekostnadene. Dette inngår også i utredningsarbeidet, men Sunde er kritisk til lovnaden.

– Det er uheldig at man kommer med slike signaler når det pågår et utredningsarbeid, mener fagsjefen.

– Kostnadene må ned

Sunde er klar på at kostnadene i alle fall må ned. Det må skje gjennom at leger i Tromsø er flinkere til å føre tilbake pasientene, og i tillegg vil han ikke at pasientene selv skal få kunne kreve å reise til Tromsø.

– Det faglige må styre, ikke pasientene. Vi kan ikke drive å bruke pengene på billetter med Widerøe. Vi bruker mest penger på transport i Norge, og slik vil det nok være også i framtiden. Men vi kan i alle fall spare en god del på reiser, fastholder fagsjefen.

– Brukes ufornuftig

Raymond Londal mener et sykehus i Alta ville fått ned både reisekostnader og problemer med å få nok personell.

Londal, som administrerer gruppa «Sykehus til Alta»,  mener tallene viser at sykehusstrukturen i Vest-Finnmark er gått ut på dato.

– Vi vet at pengene brukes ufornuftig i dag. Pengene brukes ikke på helse, som de burde vært brukt på. Reiseutgiftene viser at dagens sykehusstruktur er utgått på dato, og pengene burde vært brukt annerledes, fastholder Londal.

Han merker seg også argumentet fra fagsjefen om problemene med å få helsepersonell til fylket, som igjen skaper økte reiseutgifter.

– Dagens struktur gir en stor svekkelse av beredskapsnivået på fritida til legene. Med Alta som sentrum for sykehus, tror vi at legene ville tatt med seg familiene i større grad, i stedet for å bo i Danmark eller Sverige, og pendle til Hammerfest. Andelen midlertidig ansettelse ville blitt lavere, og leger vil kunne fås inn på kort varsel. Finnmark sløser bort beredskapen sin på å opprettholde strukturen, sier Londal.

Til/fra-fra/til[tur/retur]Antall seterGj. Snitt pris
Bodø Skagen20 999kr 841
Alta Tromsø20 192kr 748
Bodø Tromsø19 661kr 703
Oslo Trondheim18 436kr 652
Bergen Stavanger15 702kr 574
Bodø Leknes15 204kr 661
Ålesund Trondheim14 959kr 914
Oslo Tromsø11 645kr 844
Oslo Stavanger11 593kr 607
Oslo Bergen11 215kr 566
Hammerfest Tromsø11 003kr 1 231
Oslo Bodø9 466kr 724
180 075