– 4,4 sekunder på 0 til 100, 600 newton i moment, 500 km på en lading, fem seter pluss to klappseter, 420 hester, heftige saker...

Spesifikasjonene ramler lynkjapt ut når Ishavskraft-direktør Bjarne Sætrum beskriver det som blir kraftleverandørens neste stunt: En Tesla Model S. Elbil-verdenens råskinn og ny flaggskip.

– Når kommer Teslaen?

– Det skal jeg fortelle når den kommer, he-he.

99 av 100 poeng

– Første båtlast kommer til Norge i august. Norge er Teslaens nest største marked. Jeg traff nylig Tesla-sjef Elon Musk (41) på den amerikanske ambassaden og snakket med ham om bilen der.

– Så da bestilte du et eksemplar?

– He-he-he, ja, kanskje det!

Sætrum vil ikke endelig bekrefte at Teslaen er på tur nordover, kanskje fordi det rent praktisk er vanskelig å få tak i et eksemplar. Produksjonen i USA er i full gang, og bilen er forhåndsbestilt av nærmere 1000 norske kunder. Det er rift om å få tak i et eksemplar.

Luksus-elbilen Tesla Model S gjorde det oppsiktsvekkende godt da den ble testet av det  amerikanske forbrukermagasinet «Consumer Reports» nylig. Bilen fikk 99 poeng av 100 mulige, ny rekord i denne testen. Det viser at den sannsynligvis fortjener merkelappen «verdens beste bil», som er klistret på den.

– Den koster ikke mer enn 500.000-600.000 kroner. Det er ingen avgifter, halv firmabilskatt, den kan kjøre i kollektivfelt, den har fri bompassering og gratis parkering på offentlige plasser, forteller Sætrum begeistret.

God på elbil

Ishavskraft-direktøren har skapt seg et stort navn i elbil-kretser for sin lange og resultatgivende jobb for tilrettelegging for elbiler og kamp for miljøet. Ishavsveien bør være velkjent etter hvert. Den hadde ikke blitt igangsatt uten Sætrum og Ishavskraft som pådrivere. Fire ladestasjoner fra Svinesund til Oslo er på plass, og elbil-bruken i området har eksplodert.

– Ishavskraft har hatt elbil i mange, mange år. Vi kjøpte først Buddy, som vi kjørte med et svært isbjørnbilde på i Oslo i mange år. Deretter har vi hatt Mitsubishi i-MiEV og nå Nissan Leaf. Det er et utviklingsmessig kvantesprang mellom hver modell.

– Og nå er Tesla neste?

– Tesla er den neste av de store som kommer.

– Det handler om merkevarebygging for Ishavskraft?

– Bilene brukes som firmabiler og er godt synlige. Kall det gjerne merkevarebygging.

– Hvem skal få kjøre Teslaen?

– Har du lyst? Vi får se, Tesla er en fin bil...

– Mest spennende på lenge

Autolease har bestilt et knippe elbiler fra Tesla Motors Inc. Med mye lavere beskatning kan det bli en vinner i firmabilmarkedet, tror Haakon J. Marthinsen i Autolease.

– Hvis det blir mulig å få tak i biler, legger han til overfor Dagbladet.

– Vi har ikke gjort noen avtaler med kundene, men er vi trygge på at de finner veien til det som kanskje er det mest spennende som har skjedd i bilindustrien på lenge, sier Marthinsen.