Slik skal Alta få lengre rullebane

– Setter i gang arbeidet.

VIL SETTE I GANG:Det sittende regimet i Alta kommune planlegger å foreta seg noe for å utvide flyplassen, uttaler Ronny Berg (Frp).Foto: Magne Kveseth

nyheter

Det sittende regimet er både potent og klar for handling for å få utvidet Alta lufthavn.

Det hevder varaordfører Ronny Berg etter at SVs Otto Aas i et leserinnlegg stilte spørsmål om både evne og lyst hos de blå-grønne som styrer Alta kommune.

«Den politiske ledelsen synes med få unntak å være rammet av noe som mest minner om politisk impotens! Ikke bare unnlater de å gjennomføre valgløfter, hva verre er, de makter ikke å se utviklingsmulighetene som vi er helt avhengig av,» skrev Aas i leserinnlegget.


Redder Alta lufthavn

Bakgrunnen er at Aas på vegne av SV har foreslått at Alta kommune skal ta saken i egne hender for å sikre en utvidelse av rullebanen på Alta lufthavn. Aas mener at kommunen må handle raskt for å sikre Alta lufthavn som en framtidig viktig stamflyplass med hyppige direkteruter. Da må rullebanen utvides med 200 meter, for å kunne takle de nye flytypene som Norwegian og SAS nå går til anskaffelse av.

«Det er forstemmende å oppleve at en sjelden gylden anledning for Alta-samfunnet til radikalt å forbedre sin infrastruktur, avvises kontant av dagens politiske ledelse,» slo Aas fast da han fulgte opp med leserinnlegg i gårsdagens Altaposten


Har lyst og evne

Varaordfører Ronny Berg slår fast at de som styrer kommunen har både lyst og evne til å bygge infrastruktur.

- Vi er langt mer potent enn det Otto Aas synes å tro, repliserer Berg.

Aas lanserte før helgen tanken om at kommunen selv skal fylle ut området i Bukta med tusenvis av tonn med skutt stein - en kostelig ressurs som Aas påpeker frigjøres når E6 bygges på nytt vest for Alta. Prislappen for å forlenge rullebanen er anslått til 290 millioner kr, og selve utfyllingen er en vesentlig del av kostnadene.

- Vi gambler ikke, var reaksjonen til Ronny Berg på vegne av den politiske ledelsen.

Selv peker Berg på at det var en umiddelbar reaksjon, og at innspillet til Aas etter bearbeiding framstår som gjennomførbar.


God tanke

Varaordføreren bekrefter at kommunens ledelse har vært i tett kontakt med lufthavnsjef Charles Kristiansen, og at de er kommet fram til en plan for utfyllingen.

- Tanken til Otto Aas er både fornuftig og framtidsrettet, noe jeg også understreket i min første kommentar. Samtidig kan vi ikke bare gå i gang å fylle ut uten å ha sjekket grunnforhold og avklart i forhold til områdeplanen. Dette gjør vi nå, for å bli klar for utfylling, opplyser Berg.


Senker prisen radikalt

I sitt forslag klargjorde Aas at Alta kommune ikke har tid til å vente på en avtale med Avinor som sikrer at kommunen får tilbakebetalt sine utlegg. Det mente varaordføreren var ren gambling som han ikke ville være med på.

- Har kommunen funnet penger til å kunne iverksette utfyllingen?

- La oss først slå fast at dette ikke vil koste kommunen 290 millioner kr. Det er snakk om kostnader i en helt annen størrelse, i og med at vi får utnyttet tilgjengelige masser.

- Så det betyr at utfyllingen starter snart?

- Vi vil snarlig foreta grunnboringer slik at det kan klarlegges om bunnen tåler en så betydelig utfylling. Dette kan vi kombinere med at det er hyret inn en båt som skal undersøke bunnen ved Saltviknes og Møllenes i høst. Arbeidet med Langnestunnelen ved Isnestoften starter i 2014, og da håper vi at alt er klart til å kjøre massene ombord på lekter for å transportere dem til Bukta, skisserer Berg.