Jarle Mjøen"/>

Krever at Veolia fjernes fra 007

Tålmodigheten med Veolia er slutt. Styreleder Steinar Karlstrøm i Alta Havn tror en ny transportør vil gjøre 007-ruta til en økonomisk suksess.

  Foto: Odd Magne Haugen

nyheter

– For oss i Alta Havn har det lenge vært et mysterium at Veolia ikke har vist noen vilje til å satse på hurtigbåtruta Alta-Hammerfest. Rute 007 har alle muligheter til å bli en kommersiell rute, men ikke med en transportør som viser en total mangel på vilje til å utvikle ruta, slår Karlstrøm fast.

Ta konsesjonen

Han mener at det som har framkommet denne uka med all tydelighet viser at Veolia er et dårlig valg ? i alle fall med tanke på kommersiell drift av hurtigbåtforbindelsen mellom de to store byene i Vest-Finnmark. Karlstrøm mener løsningen ligger i dagen.

– Ta konsesjonen fra Veolia. La andre overta som vil utvikle dette tilbudet og øke passasjergrunnlaget slik at det blir butikk. Veolia har ikke denne viljen, og det synes heller ikke som selskapet har evnen, klargjør Steinar Karlstrøm.

Rystet

Administrerende direktør i Veolia Finnmark, Stig Solheim, blir sjelden målløs, men uttalelsene til Karlstrøm gjør at det blir stille på telefonen lenge når vi ber om kommentar fra Veolia-direktøren. Så kommer det:

– Jeg må si at jeg er dypt rystet over at styrelederen i Alta Havn kan gi slike uttalelser. Ut over det har jeg ingen øvrige kommentarer.

– På generelt grunnlag, hvordan opplever du situasjonen rundt rute 007?

– Vi har fått meldinger fra Finnmark fylkeskommune om at de ønsker å foreta rutekutt på grunn av økonomi. Rute 007 står derfor lagelig til for hugg fordi de mener det finnes gode alternativer gjennom buss og privatbil. Mer har jeg ikke å si, klargjør Veolia-direktøren.

Viktig

Styrelederen for Alta Havn er ikke i tvil om at det kunne vært gjort mye for å øke passasjergrunnlaget. Først og fremst peker han på bruken av mindre og raskere båter.

– I dag er ikke hurtigbåten særlig mye raskere enn bruk av privatbil på samme strekning. Det finnes mindre og raskere båter som kan få ned reisetiden betydelig. Samtidig ville en mindre båt også gitt bedre driftsøkonomi. Vi har pekt på de nye karbonbåtene som en mulighet, men det virker som Veolia kun vil satse på gamle travere, påpeker Steinar Karlstrøm.

Ikke interessert

Han sitter også med en sterk følelse av at «noen» ikke ønsker å bidra til sterkere bruk av Alta lufthavn, og dermed ikke har tilrettelagt hurtigbåtruta slik at den kan være et alternativ for folk i Hammerfest som ønsker å nytte direkterutene til Norwegian og SAS fra Alta.

– Ruta må korrespondere med flyavgangene. Det er logikk for alle enn de som har laget ruteopplegget for 007, mener Karlstrøm

I et samfunnsmessig perspektiv mener Steinar Karlstrøm at forbindelsen Alta-Hammerfest vil bety mye.

– Alle med litt peiling sier at forbindelsen mellom de to store byene vil være avgjørende for vekst og utvikling i Vest-Finnmark, påpeker han.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter