– Ja, i denne saken er jeg virkelig opprørt. Ikke over at Høyres fylkesordførerkandidat og leder i fylkespartiet forsøker å framstille Ap og flertallet av fylkestinget for å ikke være opptatt av å finne løsninger for Nervei-bygda. Det som gjør skikkelig vondt er at han kaster blår i øynene på ei hel bygd. Han gir dem rett og slett falske håp når han burde vite, og helt sikkert vet så mye bedre, sier fylkesordfører Runar Sjåstad.

– Ikke korrekt

Han har ingen problemer med å forstå at Nervei-samfunnet ber Hesjevik, Høyre og resten av storsamfunnet i Finnmark om hjelp til å få veien realisert.

Det Sjåstad har større problemer med å forstå er hvordan Hesjevik har samvittighet til å nærmest garantere bygda som at veien de kjemper for skal bli realisert med Høyres hjelp. Sjåstad mener at Hesjevik både i Altapostens omtale av saken, og i andre medier, har framstilt fakta i saken på en måte som han vet ikke er er korrekt.

– Når det gjelder muligheten for å bruke fergeavløsningsmidler på å veksle inn hurtigbåten er det så langt administrasjonen og den politiske ledelsen i fylkeskommunen vurderer ikke rom for dette slik regelverket er i dag. Ferge og hurtigbåt er ikke likestilt, slår Ap-toppen fast og legger til:

– Har Hesjevik tatt en telefon til departementet og fått andre opplysninger synes jeg han skal få dette skriftlig og legge det fram.  Inntil han gjør det utspillet hans å betrakte som rent valgflesk.

Stor vilje

Overfor Altaposten viser Runar Sjåstad til at et samlet politisk miljø i Finnmark har jobbet hardt for å få realisert veien Nervei har stå stort behov for.

– Jeg har sagt det tidligere og gjentar det gjerne igjen. For en livskraftig bygd som Nervei  er det nærmest å betrakte som en menneskerett å få vei. Derfor har fylkeskommunen flere ganger bidratt, blant annet med to forprosjekt, Senterpartiet fikk i sin tid utløst fem statlige millioner til prosjektet og fylkeskommunen har tre ganger gått inn med noe over én million kroner hver gang, vi har garantert for og betalt erstatning til som veibyggingen utløste til reindrifta. I tillegg kommer innkjøp av brøyteutstyr og støtte til tidlig brøyting. Totalt er jeg gangske sikker på at fylkeskommunen har bidratt med 10 millioner kroner.

Likevel er ikke veien kommet lengre enn til en grovplanert smal stripe i terrenget av svært variabel karakter.

– Viljen har vært stor, men jeg innrømmer at vi ikke har evnet til å få den ferdig realisert. Det er jeg ikke stolt over, men det har ikke stått på viljen.

150 millioner

Sjåstad sier at samferdselsadminisrrasjonen allerede i i 2010 foretok kostnadsberegninger på hva  en vei til minimumsstandard som fylkesvei ville koste. Da lå sluttsummen på mellom 100 og 150 millioner kroner.

– Dette er en vei i værhardt område, som i det øyeblikk den overtas av fylkeskommunen også vil nyttes for transport av elever. Da må den både tilfredsstille sikkerhetskrav og gjøre det mulig å brøytes i værharde deler av året. Men selv med tallene fra 2010 går ikke regnestykket til Hesjevik opp, slår Runar Sjåstad fast.

Fakta om Nervei

  • Nervei er ei livskraftig bygd i Langfjorden i Gamvik kommune. I dag er det adkomst til bygda, enten med hurtigbåt fra Smalfjord eller Skjånes, eller med bil i sommerhalvåret på en vei under utførelse (grovplanert anleggsvei).

  •  De fastboende mener ferdigstillelse av veien vil være avgjørende for utviklingen. Dette gir muligheter for arbeids-og skolependlere, samt en mer effektiv næringsvirksomhet for blant annet fiskeri, landbruk og turisme.

  • I konsekvensutredningen fra  2007 er det synliggjort at vei til Nervei kan erstatte dagens båtrute i Tanafjorden med en skyssbåt som går til Laggo og Langfjordnes. Laggo har i dag 4 fastboende derav ingen yrkesaktive, mens Langfjordnes har 6 fastboende derav 2 yrkesaktive.

  • Hurtigbåtruta koster 20 millioner kroner årlig.En alternativ skyssbåtløsning vil senke kostnadene med åtte til 12 millioner kroner.