I den pikante politiske striden har hytte-tilgjengeligheten for Gamvik-ordfører og SV-er Inga Mandal og tidligere Ap-ordfører  Roger Hansen blitt dratt inn. På folkemunne i Gamvik kommune, hvor bygda Nervei gjerne bytter bort hurtigbåten for å få realisert veil til bygda, blir manglende entusiasme for forslag hos Hansen og Mandal koblet til Hansen og Mandals private hytte. Begge skal ifølge buskagitasjonen ha hytter i fjordarmen hvor dagens hurtigbåt som trafikkerer Nervei går innom.

– Jeg går på ingen måte god for en debatt på dette nivået, og har heller ikke noe grunnlag for å tro at det er personlige årsaker til at Ap møter vei-kravet fra Nervei med motstand, sier Høyres toppkandidat i Finnmark, Jo Inge Hesjevik.

Både Mandal og Hansen har problemer med å ta en debatt på et slikt nivå alvorlig, og den tidligere Ap-ordføreren sier at han ikke har hytte i nærheten av Nervei.

Sparer hundre millioner

Nervei var for noen år tilbake i medias søkelys etter at bygda selv satte i gang å bygge vei. Det ble etter hvert en konflikt med reindrifta, men veien ble realisert, men kun som en grovplanert anleggsvei av svært variabel og dårlig kvalitet. Nå håper bygda å få oppgradert den 17 km lange veien til en tre meter bred ett-felts asfaltert vei. De ser muligheten for å bruke regjeringens nye vedtak om fergeavløsningsmidler til å bytte bort hurtigbåten med en permanent vei. Det er god musikk i ørene til Høyres fylkesordførerkandidat.

– Når Høyre ønsker en raskest mulig utbygging av vei til Nervei er det blant annet fordi vi ser på  behovet for drift av hurtigbåt mot alternativ ny vei. Byggekostnadene for ferdigstillelse av en vei til Nervei er prosjektert til å koste 23 millioner.  Hurtigbåten som i dag dekker Nervei  koster 20 millioner pr år, påpeker Hesjevik.

Samfunnsøkonomisk riktig

AP HAR SKYLDA: Toppkandidaten for Finnmark Høyre, Jo Inge Hesjevik, hevder at Ap har styrt fylkeskommunen så lenge i et fastgrodd mønster at de ikke lytter til hvilke løsninger folk vil ha, og viser blant annet til det som her skjeddpå Årøya som eksempel på dette. Foto: Altaposten

Han og Høyre mener innveksling av hurtigbåten med  «ny» vei vil være god samfunnsøkonomi, og viktig og riktig for Finnmark.

– Ikke minst vil det være avgjørende for utviklingen av bygda Nervei, et livskraftig og stå-på-samfunn. Fergeavløsningsordnen innført av Høyre/Frp-regjeringen ser bygging av bruer og vei i et 40 årsperspektiv. Det betyr at hurtigbåten i denne perioden vil koste 800 millioner kr, og innenfor den summen kan vi bygge mange veier til bygda.

– Men Hurtigbåten rute 010 Skjånes – Smalfjord, som årlig koster 20 millioner kr, dekker vel mer enn de 26 menneskene som bor på Nervei?

– Ja, det er noen få fastboende til i tilstøtende områder, men svært få. I tillegg er det en del hytter hvor brukerne benytter hurtigbåten, men 20 millioner kroner er mye penger å bruke for at noen skal ha god tilgjengelighet til hytta, forklarer Høyre-topp Hesjevik.

Møter motstand

Selv om Hesjevik holder muligheten åpen for at kostnadsoverslaget på 23 millioner kr er satt betydelig for lavt, er han ikke i tvil om at det vil være mange titalls millioner kroner å spare selv i et tiårsperspektiv. Derfor vil Høyre ha vei til Nervei raskt levert, men møter motstand hos de røde i fylkesbygget .

Han synes Ap og SV i liten grad lytter til folk før de velger samferdselsløsninger.

– Dette er ikke eneste eksempel på  dårligere tilbud til en høy kostnad. I Alta har også fylkeskommunen klart å bruke noen titalls millioner på å gi beboere og brukere av Årøya et langt dårligere tilbud enn fergetilbudet de har i dag. Hvorfor skjer dette? For meg ser det ut som Ap på fylkesnivå er mest opptatt av symbolsaker framfor å drifte organisasjonen på en fornuftig måte, hevder Jo Inge Hesjevik og legger til:

– I Nervei kan vi spare titalls millioner på hurtigbåtforbindelse, penger som kan brukes på elevhybler eller for å styrke samferdsel i resten av fylket, men Ap evner de ikke å ta vare på muligheten.

– Ikke seriøst

Tidligere ordfører i Gamvik, Roger Hansen, mener utspillet til Hesjevik mangler noe fundamentalt; en nøktern og faglige vurdering av mulighetene for å gi Nervei-samfunnet vei.

– Jeg og Ap ønsker selvsagt vei til Nervei av hele vårt hjerte, men tror ikke på lettvintheten til Høyre og Hesjevik. For det første vil jeg ha kostnadsoverslaget kvalitetssikret, og da tror jeg heller vi snakker om 100 til 200 millioner kroner for veien enn 20. I tillegg er min oppfatning at hurtigbåtruta ikke kan avvikles før vi har hundre prosent oversikt over bygdesamfunnene som rammes,  og at det er gode alternative løsninger på plass., sier Hansen og legger til:

– Når det gjelder buskagitasjonen om at Ap og SV verner om sine egne politikeres hyttetilgjengelighet kan jeg for egen del opplyse at jeg aldri har brukt båten til å dra på hytta, og har heller ikke hytte i dette området.

Under beltestedet

Gamvik-ordfører Inga Mandal (SV) synes det er fint at Altaposten bryr seg om samferdselsløsningene til bygdesamfunnet Nervei, og lover at saken har høy prioritet hos Gamvik kommune.

– Dette handler ikke hvem som har hytte her, men hvordan vi skal sikre bygdesamfunn forsvarlig og best mulig kommunikasjon.

– Men er det ikke et poeng at det brukes enormt mye penger for at hyttefolket i bygdene skal ha god kommunikasjon?

– I det hele tatt å antyde at min inngang i denne saken har noe med hvor jeg har hytte, er et kraftig slag under beltestedet. Min familie har hytte i Lago, og vi har brukt hurtigbåtruta, ikke fordi det er den beste løsningen for oss, men av ren solidaritet for å få opp passasjertallet. Vi har valgtå bruke hurtigbåten selv om det er kostbart. Vinterstid går det to scooterløyper til Lago, og sommerstid er det også flere relativt enkle framkommeligheter, forteller Mandal og legger til:

– Jeg er i utgangspunktet positiv. Nervei fortjener en skikkelig vei, men som lokalpolitikere har vi et ansvar å sikre at alle har et tilbud, klargjør Mandal.

Fakta om Nervei

  • Nervei er ei livskraftig bygd i Langfjorden i Gamvik kommune. I dag er det adkomst til bygda, enten med hurtigbåt fra Smalfjord eller Skjånes, eller med bil i sommerhalvåret på en vei under utførelse (grovplanert anleggsvei).

  •  De fastboende mener ferdigstillelse av veien vil være avgjørende for utviklingen. Dette gir muligheter for arbeids-og skolependlere, samt en mer effektiv næringsvirksomhet for blant annet fiskeri, landbruk og turisme.

  • I konsekvensutredningen fra  2007 er det synliggjort at vei til Nervei kan erstatte dagens båtrute i Tanafjorden med en skyssbåt som går til Laggo og Langfjordnes. Laggo har i dag 4 fastboende derav ingen yrkesaktive, mens Langfjordnes har 6 fastboende derav 2 yrkesaktive.

  • Hurtigbåtruta koster 20 millioner kroner årlig. En alternativ skyssbåtløsning vil senke kostnadene med åtte til 12 millioner kroner.