M/S Loppøy er nå på utprøving ved verftet til Brødrene Aa, som har bygd den nye båten for Boreal Transport Nord. Den 24 meter lange katamaranen er nærmest en kloning av Barents Nords katamaran «Nefelin V», som tar seg av Stjernøya-trafikken for Sibelco.

FØR EN SØSTER: Nefelin V fra Barents Nord er nesten prikklik Loppøy, som Boreal Nord har bestilt til Loppa-sambandet. Foto: Brødrene Aa

Rederileder Steinar Mathisen ser fram til båten dupper på sjøen i Loppa-bassenget.

– Det er en virkelig flott båt. Den er litt mindre enn Renøy, som går i sambandet i dag, men den er også mye lettere, går mye billigere og er mer moderne innredet. Nye MS Loppøy passer egentlig bedre i Loppa enn Renøy, mener Mathisen.

Båten skal anløpe alle Loppa-stedene, og bringe loppaværinger sjøveien fram og tilbake til Øksfjord, Alta og Hammerfest.

Til tross for færre hestekrefter lover Mathisen at nybåten skal holde normal marsjfart på 26 knop. Den er mer stillegående enn Renøy og Mathisen tror også både setene og infosystemene ombord vil falle i smak.

– Renøy er vel aldri full, men vi tror at vi støytene vil kunne fylle Loppøy, som tar 97 passasjerer. Jeg har forhåpninger til at folk vil reise mer med ny rutestruktur, sier Mathisen.

En stund etter at MS Loppøy er levert står MS Melkøy for tur. Også det en båt fra Brødrene Aa, og også det en kloning av Nefelin V. MS Melkøy skal gå i Sørøysundbassenget.

Dette betyr at 16 år gamle Jernøy og Renøy pensjoneres fra persontrafikk i Finnmark.

– Jernøy går nå på anbudsrute i Troms, mens Renøy blir reservebåt i byggeperioden. Så får vi se etter hvert hva vi velger å gjøre med båtene, sier Mathisen.