Offisiell statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det ble registrert 42 nye personbiler fra Volvo i Alta i årets sju første måneder. VW er klart størst, med 58 biler, mens Toyota er nummer tre med 36 solgte i Alta.
Det betyr at Harila Alta har fått umiddelbar suksess med sin filosofi på at de ville bringe inn et ekstra bilmerke for å få mer aktivitet. Men det betyr også at lillebror Volvo banker storebror Toyota i personbil-segmentet hos Harila i Bukta. Det hadde ingen forventet.
– Jeg er litt overrasket over at Volvo selger så bra i forhold til mange andre merker, men det viser hvor stort potensialet for merket er i Alta, sier salgssjef Jørn Helge Pedersen.
Vurderer standardmodellene
Han forklarer veksten i Volvo-salget med at kundene merker at det svenske bilmerket, som er kinesisk eid, nå har en helt annen tilstedeværelse enn tidligere.
– Volvo er Norges tredje største bilmerke, og jeg tror også altaværingene nå vurderer standardmodellene i større grad enn før, da salget mest handlet om de største modellene. At vi ikke er underforhandler, men en 100 prosent-forhandler, betyr at vi har tilgang til alt av demobiler, info og spesialverktøy og dermed kan gjøre operasjoner raskere, riktigere og enklere. Det merker også kundene, hevder Pedersen.
Får ikke nok XC90
V70 er Pedersens mest solgte modell med 12 biler hittil i år. Han mener Volvos styrke er at det er god etterspørsel etter alle modellene, fra den minste V40 til den største XC90. Den nye premium-modellen har han levert to av, men salget teller fem.
– Her er leveringstiden over seks måneder, fordi fabrikken ikke klarer å levere nok biler. Allerede er hele 2016-produksjonen solgt ut, den nye XC90 har vært en kjempesuksess i hele verden, fastholder Pedersen.
Salgsmålet for 2015 var 57 Volvoer, og det tror Pedersen at han vil passere med god margin. Men han er nøktern i forhold til videre vekst.
– Målet nå er 70 nye personbiler i 2015. Det skal imidlertid godt gjøres at vi selger mer enn det i 2016. Vår markedsandel i Alta er nå over 12 prosent, mens andelen i Norge er 6 prosent. Hvis ikke totalmarkedet lokalt øker neste år, blir det vanskelig å øke Volvo-salget, sier han.
Personbilsalget i Alta hittil i år | ||
Solgte | Andel | |
1. Volkswagen | 58 | 17 |
2. Volvo | 42 | 12,3 |
3. Toyota | 36 | 10,6 |
4. Skoda | 31 | 9,1 |
5. Kia | 29 | 8,5 |
6. Nissan | 29 | 8,5 |
7. Mercedes | 21 | 6,2 |
8. Mazda | 20 | 5,9 |
9. Subaru | 16 | 4,7 |
10. Ford | 14 | 4,1 |
11. Peugeot | 12 | 3,5 |
12. Hyundai | 10 | 2,9 |
13. Mitsubishi | 10 | 2,9 |
14. Opel | 4 | 1,2 |
15. Suzuki | 3 | 0,9 |
Totalt bilsalg (person- og varebil) i Alta hittil i år | ||
Solgte | Andel | |
1. Volkswagen | 90 | 18,5 |
2. Toyota | 53 | 10,9 |
3. Volvo | 44 | 9 |
4. Mercedes | 41 | 8,4 |
5. Nissan | 31 | 6,4 |
6. Skoda | 31 | 6,4 |
7. Kia | 29 | 6 |
8. Peugeot | 26 | 5,3 |
9. Ford | 23 | 4,7 |
10. Mazda | 20 | 4,1 |
De mest populære modellene | ||
Solgte | Andel | |
1. VW Transp/Carav | 20 | 4,3 |
2. Volkswagen Golf | 18 | 3,9 |
3. Volkswagen Passat | 18 | 3,9 |
4. Skoda Octavia | 16 | 3,4 |
5. Toyota Rav4 | 16 | 3,4 |
6. Toyota Hilux | 14 | 3 |
7. Volkswagen Tiguan | 13 | 2,8 |
8. Volvo V70 | 12 | 2,6 |
9. Mazda CX-5 | 11 | 2,4 |
10. Nissan X-Trail | 11 | 2,4 |
11. Nissan Qashqai | 11 | 2,4 |
12. Kia Rio | 10 | 2,1 |
13. Volkswagen Caddy | 10 | 2,1 |
14. Toyota Yaris | 10 | 2,1 |
15. Volvo V60 | 9 | 1,9 |
16. Kia Sportage | 9 | 1,9 |
17. Mercedes Sprinter | 8 | 1,7 |
18. Mercedes Vito | 8 | 1,7 |
19. Volvo V40 | 8 | 1,7 |
20. Subaru Outback | 8 | 1,7 |
21. Skoda Superb | 8 | 1,7 |