Alta kommune har nylig fått ferdigstilt tre anlegg for busstrafikk, to busslommer i Skoleveien mellom Finnmarkshallen og Alta videregående skole, og et anlegg ved Alta ungdomsskole. Mellom meieriet og ungdomsskolen parkerer bussene slik at dørene havner mellom to bøyler, slik at alle vet hvor bussen stopper opp ved plattformen.

– Tidligere var det ingen form for regulering av påstigende trafikk i området. Da stormet gjerne ungene frem til bussene som ankom, og løp sammen med dem til de hadde parkert. Slik fikk de sterkeste en god posisjon når dørene ble åpnet, og ble dermed først ombord i bussen og sikret seg sitteplass. Nå er det først til mølla som gjelder og vanlig køordning, melder kollektivtrafikk-koordinator Gjermund Abrahamsen Wiik.

Denne aggressive løpingen med busser gjennom flere tiår med uregulert bussparkering var selvfølgelig livsfarlig, og noe sjåførene fryktet hver eneste dag. Oddvar Alexandersen, som i dag er avdelingsleder for Boreal i Alta/Lakselv, begynte som bussjåfør i 1984. Hentingen av skoleunger var noe sjåførene grudde seg til.

– Det var skrekk og gru da ungene rente mot bussen i flokk! Ungene fulgte med bussen til den stoppet, og det var mange nifse opplevelser, spesielt i den tiden det var gjennomkjøring i Kinoveien. Det hendte noen fikk foten under hjulet, men heldigvis opplevde vi aldri alvorlige skader, forteller Alexandersen.

– Men det var nok en god del flaks som gjorde at ingen havnet ordentlig under bussen. I tillegg var vi sjåfører svært oppmerksomme, vi visste hva som møtte oss, legger han til.

De mange tusen skoleelevene som har opplevd dette fra 70-tallet og helt fram til 2000-tallet kan huske at sjåførene valgte ulik strategi. Mens noen kom susende inn på plassen for å skremme ungene fra å klamre seg til siden av bussen, kom andre nærmest listende inn, for å unngå at elevene trampet hverandre ned mens de gikk på som en flokk gnuer som skal over ei elv.

– Hvorfor tok det 40 år før det kom en trafikal løsning på plass?

– Tja, si det. Nå er fokuset på sikkerhet mye større. Vi sjåfører har alltid sagt i fra, og skolen har vært enig, men ingenting er blitt gjort før nå. Det eneste som har skjedd er at gjennomkjøringen er fjernet, samt at skolene har inspeksjon ved skoleslutt. Det er blitt litt bedre, men ikke fullgodt. Med den nye oppstillingen er alt på stell, vi er veldig glade for at dette er på plass, sier Alexandersen.

– Nå løper ungdommene heller ikke mellom bussene i jakt på sin buss – nå vet de hvor deres buss vil parkere, legger Wiik Abrahamsen til.

Bussene har fått hver sin faste perrong å legge til. Her kan det komme intil 12 busser som har avgang samtidig ved skoleslutt. Området er skiltet slik at elevene skal kunne se hvor deres buss går fra. Anlegget har fått ledelinjer for svaksynte og skrå ender på perrongene slik at folk med krykker og eventuelt rullestol enkelt skal kunne komme frem.

To holdeplasser i Skoleveien ble i fjor universelt utformet og fikk da montert inn ledelinjer for svaksynte og rett plattformhøyde for rullestoler og barnevogner. I år er det montert to store busshus på stedet for elever som venter på skolebussene.

– Dermed slipper ungdommene å stå uten skydd i alle typer vær som kreative værguder kan skylle over oss, forteller Abrahamsen Wiik.

Anlegget i Kinoveien er delvis finansiert gjennom såkalte BRA-midler fra Samferdselsdepartementet, dels Alta kommune. Busshusene er spleiset på av Alta kommune og Finnmark fylkeskommune.