– Vi har hatt god ordretilgang over to år, hvor mye av resultatet av dette havnet på 2014-regnskapet. 2015 vil ikke gi samme resultat, men vi velger å se flere år under ett, påpeker administrerende direktør Olav Jørgensen i Jaro.

Steinhard satsing

Han forklarer at fabrikken på Aronnes går godt til tross for at byggeaktiviteten i Alta har vært lav.

– Vi har hatt mange leveranser på produkter til vei, vann og avløp, pluss mye ferdigbetong. I tillegg har vi hatt mange store oppdrag utenfor Alta. Blant disse er pasienthotellet på 16-17 etasjer i Tromsø og Batteriparken i Hammerfest, som inneholder både omsorgsboliger og parkeringsanlegg. I tillegg gikk også avtalen med Strandparken i Hammerfest inn i 2014-regnskapet. Også flere oppdrag i Kirkenes har bidratt til høy produktivitet. Vi har i grunn hatt et godt trykk også i hele Nord-Troms, forklarer han.

Den beste resultatgraden bedriften har hatt kom i 2008. Omsetningen den gangen var på 118 millioner, og resultatgraden viste fantastiske 19,1 prosent.

Tallene for 2014 er 160 millioner, og resultatgraden er ikke å kimse av nå heller – selv om den er litt lavere enn i 2008. 15,5 prosent for fjoråret får nok eierne Roald Johansen og Jan Opgård til å smile bredt.

Satser på de ansatte

Jørgensen mener det er en sammenheng mellom satsingen bedriften gjør overfor de ansatte og resultatene de oppnår.

– Vi satser hardt på kompetanseheving og har 16-17 ansatte med fagbrev, pluss at eierne pløyer fire til seks millioner kroner tilbake i fabrikken i nytt utstyr og gode fasiliteter hvert år, forklarer Jørgensen.

– Det er på sin plass å rose de ansatte. Vi har veldig mange dyktige folk som gjør en fantastisk jobb. Men vi er forsiktige, prøver å drive nøkternt og flagger ikke gode resultater, understreker han.

– Regnskapet viser et utbytte til eierne på 11,8 millioner kroner. Får også de ansatte en ekstra takk gjennom bonuser?

– For å si det slik så vil jeg si at vi satser hardt på de ansatte på flere områder og vi har liten gjennomtrekk av folk. Det virker som de ansatte trives og har det bra i vår bedrift, bemerker Jørgensen.

Bygger for fremtiden

Eierne bygger nå ut en del av fabrikken for produksjon av produkter med spesielle fasadeuttrykk. I tillegg får også administrasjonen mer boltreplass.

– Det er ordretilgangen som styrer all aktivitet hos oss. Og trofaste lokale kunder gir oss i tillegg muligheten til å utvikle Jaro videre. Uten gode tall stopper bedriften, så vi må henge i stroppen for å få nye oppdrag og ordrer, påpeker Jørgensen.

Eier Roald Johansen tror et helt spesielt godt arbeidsmiljø gjør Jaro attraktiv.

– At det utbetales bonuser er velkjent, og det er velfortjent for de ansatte som gjør en kjempejobb. Men jeg tror personlig at miksen med gode folk som også har skapt et helt spesielt godt miljø på jobb, gjør at folk stortrives, mener han.

Maks uttelling

Både Jørgensen og Johansen mener Jaro var maksimalt heldig med ordrene i året som gikk.

– Vi har fått ordrer som passer produksjonslinjene våre perfekt. Dermed har vi også fått utnyttet kapasiteten i fabrikken maksimalt, påpeker Johansen.

– Men at dere får oppdrag i Tromsø til tross for at det finnes en konkurrent i Balsfjord som ligger mye nærmere, må jo være en fjær i hatten?

– Vi tenker ikke slik. Neste gang er situasjonen en annen. Markedet svinger og det er mange faktorer som avgjør hvor vi får oppdrag. Allerede nå vet vi at 2015 ikke blir så bra som 2014. Men hvor stor endringene blir, er det ikke mulig å si noe spesifikt om nå, påpeker Olav Jørgensen.