Arnold Hammari, fagansvarlig for byggesaker i Alta kommune, har i en epost til Alta Kraftlag bedt om at arbeidet i området stanses inntil søknad er levert og tillatelse foreligger.

– Foreløpig har det blitt stans i arbeidet fordi vi mener arbeidet strider med plan- og bygningsloven, sier Hammari til Altaposten.

Kommunens begrunnelse for stopp i graveprosjektet er at kraftlaget er søknadspliktig og ansvarlig for å utarbeide en bebyggelsesplan i området, noe de ikke har gjort ifølge Hammari.

Om Alta Kraftlag har søkt tillatelse for prosjektet, og hvilke bestemmelser og retningslinjer de har basert arbeidet på, vil avdelingsleder Odd Levi Harjo verken bekrefte eller avkrefte.

Kontaktet planmyndighetene

– Akkurat nå holder vi på å tette igjen grøftene og pynte opp etter oss. I tillegg trafikksikrer vi området rundt veien, sier Harjo før han fortsetter:

– Spørsmålet om tillatelse i henhold til retningslinjene kommunen har vedtatt ønsker jeg ikke å kommentere, men vi har tatt kontakt med planmyndighetene for å få avklart det vi trenger for å få arbeide videre.

Harjo ønsker ikke å kommentere hvilken dag møtet faller på, men strekker seg til å si at disputten skal drøftes partene i mellom i løpet av uka.

I utgangspunktet mente Harjo at kraftlaget ikke har trengt å søke om tillatelse, og viser til Alta kommunes bestemmelser og retningslinjer som sier at «fremføring av strøm tillates etter felles plan, og med jordkabel som tilførsel fra hovedstrekk».

Problemet er imidlertid at disse bestemmelsene gjelder «Leirbotnvann nord hyttefelt». Hytteområdet kraftlaget jobber i ligger på vannets sørlige side.

Krav til aktsomhet

Et annet aspekt er naturskadene arbeidet påfører. Trine Noodt i Venstre tok kontakt med virksomhetsleder for miljø, park og idrett, Jon-Håvar Haukland, etter befaring i hytteområdet forrige uke, og stilte følgende spørsmål:

«Har kraftlaget automatisk tillatelse til å kjøre i barmark med sine anleggsmaskiner og grave grøfter i hyttefeltet eller må de søke tillatelse også for det?»

Haukland svarte på henvendelsen og viste til motorferdsellovens paragraf fire som gir tillatelse til motorferdsel i utmark, men påpeker at hjemmelen bør brukes med varsomhet. I tillegg viser virksomhetslederen til «krav til aktsomhet, lovens paragraf åtte» som trekker frem at ferdselen ikke skal volde unødig skade og for øvrig ikke forstyrre eller forurense miljøet.

Så bildene i avisen

Haukland hadde tilgang på bildene fra området før kraftlaget ordet opp og kommenterte følgende:

– Utfra bildet i avisen er det etter min vurdering tvil om aktsomhetshensynet er ivaretatt.

Harjo i Alta Kraftlag hadde en forklaring:

– Det er blitt gjort en vurdering for å minimere sår og skader i naturen. Vi planla så få traseer/kjørespor som mulig, og for å unngå at maskiner risikerte å gå gjennom i myrområder valgte vi å grave oss ned til relativt fast grunn og legge myrmassen til side, for så å legge tilbake massene i ettertid.

De ferske bildene fra området som Altaposten har fått viser at grøftene har blitt fylt igjen og er tildekket, men utfallet av klammeriet er nå opp til planmyndighetene å avgjøre.