Altaposten omtalte tidligere i dag en episode der en unggutt mistet både førerkort og moped, etter at han ble observert kjørende på ett hjul gjennom ei rundkjøring et sted i Alta mandag kveld.

Gjennom sommeren har politiet mottatt en rekke meldinger på uvettig kjøring, fra flere forskjellige steder i byen. Operasjonsleder Sverre André Opdahl sier til Altaposten at det siden mai har tikket inn jevnt med meldinger på uvettig kjøring med både mopeder, lettmotorsykler og tyngre motorsykler:

– Dette er ikke et ukjent fenomen. Man kan spørre seg hvilke holdninger både de unge og litt eldre egentlig har til slik kjøring.

Ønsker tips

Opdahl registrerer at noen er flinke til å melde fra når de observerer slik kjøring.

– Og vi ønsker at folk melder ifra. Dette fordi vi lettere kan finne frem til fører eller eventuelt eier av kjøretøy. Vi er avhengig av å få en så god beskrivelse som mulig slik at vi har nok å gå på til å kunne oppsøke og eventuelt straffeforfølge slik kjøring. Det kan igjen føre til både beslag av kjøretøy og førerkort. Ofte er det vanskelig for politiet å selv observere slik kjøring, da de ofte er over alle hauger før vi kommer. Vi er da avhengig av at folk melder fra og eventuelt kan stille som vitne – slik at vi får stanset og slått ned på slik uvettig kjøring.

For «jakten på mopedister» har nemlig noe for seg, understreker operasjonslederen:

– Det er en grunn til at faren for å havne i en alvorlig ulykke er 120 ganger høyere blant denne gruppa enn blant «godt voksne» som kjører bil. Det er laget rapport etter rapport som forteller hvor ulykkesutsatt denne gruppa er.

Og er det noe politiet ikke ønsker, så er det å måtte skrape opp en tenåring fra asfalten. Eventuelt ta hånd om en påkjørt unge eller rydde opp i en kollisjon med annet kjøretøy:

– Jeg har selv vært ute på alvorlige trafikkulykker i tjeneste. Det er ikke et fint syn. Det er derfor vi vil denne kjøringen til livs, ikke fordi vi ser på dette som en irriterende, uskyldig lek. Dette kan faktisk føre til alvorlige ulykker, ja i verste fall dødsfall. For det er ramme alvor når det først smeller, sier Opdahl.

Risikofaktor

Operasjonslederen har fått tilsendt den lille videosnutten du kan se i feltet over, som bare er av en av en rekke forskjellige episoder som har hendt langs Aronnesveien. Her kjører en mopedist/lettsykkelfører på ett hjul, rett forbi avkjørselen til Geitramsveien – der det både er vikeplikt for trafikk som kommer ut på Aronnesveien så vel som et gangfelt. Mobilvideoen er for ordens skyld tatt opp av undertegnede, en tidlig kveld i forrige uke.

– Det er akkurat denne type kjøring som vi vil til livs, sier Opdahl.

– Det kan se ut til at mopedistene på videoen kjører godt over fartsgrensa, og fart er i seg selv en stor risikofaktor. Kjøring på ett hjul gjør ikke risikoen mindre for en alvorlig ulykke. Slik kjøring ønsker vi å få vite om, uansett når og hvor, for eneste måte vi får gjort noe med problemet er via tips fra publikum.

ENKEL SJEKKLISTE: Mopeden som mandag ble beslaglagt hadde skiltet bøyd oppover. – Dette er det et av mange tegn på at mopeden brukes til tullkjøring. Som forelder bør man spørre gutten eller jenta om og eventuelt hvorfor de kjører med skiltet bøyd opp. For det er ingen grunn til det, annet enn at man vil unngå å identifiseres, sier regionlensmann Øyvind Lorentzen. Foto: Tom Skoglund

Opdahl legger til at også foreldre og vennegjenger har et ansvar for å jobbe med å få på plass gode holdninger rundt kjøring:

– Jobber vi sammen, så vil vi komme langt. Foreldre bør ta fatt i problemstillingen og snakke med barna sine, så kommer vi langt. Også venner kan og bør si ifra om at slik kjøring ikke er greit. Jeg har som tidligere nevnt vært ute på trafikkulykker selv, og har observert det hele. Jeg kan bare forestille meg hvordan det må være å oppleve dette som venner, som foreldre og som søsken. Det må være helt forferdelig å oppleve. Vi må alle jobbe for at ikke skal skje med noen av våre unge, sier han til slutt.

Kontinuerlig holdningsjobb

Regionlensmann Øyvind Lorentzen er i likhet med operasjonsleder Opdahl oppgitt over enkeltes holdninger i trafikken:

– Vi ser at det eneste som nytter er langvarig, kontinuerlig holdningsskapende arbeid. For hvert år kommer det til nye kull med unge som skal ut på veiene våre. Vi i politiet og i andre offentlige instanser må gjøre det vi kan for å påvirke disse i positiv retning, men vi er også avhengige av at foreldre, søsken og venner gjør det de kan for å skape positive trafikale holdninger, sier han.

Tore Grøtte, tidligere primus motor i prosjektet Den Trygge Mopedfører. Foto: Tom Skoglund

I flere år var Tore Grøtte primus motor for prosjektet «Den trygge mopedfører», et prosjekt som tok sikte på å endre holdningene hos lettsykkel- og mopedkjørende ungdom. Ved hjelp av dialog skapte prosjektet resultater. Årlig var en stadig økende mengde ungdommer med her.

– Men ingen tok opp stafettpinnen etter at jeg sluttet. Ett år etter at jeg sa opp var det over for prosjektet. Trist at ingen fortsatte jobben, sier han.

Grøtte mener den store majoritet av ungdom på to hjul har flotte holdninger i trafikken:

– Det er noen få som ødelegger for mange. Jeg skulle selv ønske det var hardere intern justis, der ungdom sa ifra til andre om at slikt ikke er greit. Tullkjøring vil du alltid ha, for dette er unger, men det går an å jobbe seg fram til at svært få holder på slik.

Han peker på at foreldre har et stort ansvar:

– Ingen ungdommer har råd til å kjøpe slikt selv. Det er foreldrene som betaler, og foreldrene har dermed også et ansvar for hvordan ungdommene oppfører seg i trafikken.