Utpå mandag en gang skal arbeidslagene fra hver side møtes, til hei og hurra et sted under det som på kartet heter Vuorasnjárga, fjellryggen som går maritimt ved det vi kaller Kråknes, og som på sin vestside har Melsvika pent beliggende. Fungerende prosjektleder for Alta vest, Ivar Kaino i Statens vegvesen, blir til stede når det skjer.

– Melsvikatunnellen er den siste på denne delstrekningen, så dette ser vi naturligvis fram til, sier Kaino, som har godord på lur til bilister og LNS, entreprenøren Leonard Nilsen & sønner AS.

Lite konflikt

– LNS har gjort en kjempejobb. De har holdt framdriften og har ingen alvorlige hendelser og skader på personell. Jeg vil også berømme trafikkantene, med all den utkjøringen av stein vi har hatt, og så lite konflikt. Det er meget bra, sier Kaino, som også berømmer lokale underentreprenører for deres innsats.

Gjennomslag betyr også mye for sikkerheten til dem som nå skal isolere og montere inni tunnellen, får vi vite.

– Det gir to rømningsmuligheter hvis noe skjer. Å drive med kun en åpning er mye mer komplisert, blant annet kreves det da en redningscontainer der inne, sier han.

Med stor nøyaktighet

At lagene vil treffe presist, har Kaino tro på.

– Jeg tipper de treffer senterlinjen mindre enn 25 centimeter feil. Prognosen tilsier det. Men alt under en halvmeter regnes som presist, sier han.

Hele delstrekningen skal være ferdig neste høst, og så langt er man i rute, kan det oppsummeres.

FORTJENER HONNØR: – Entreprenøren og bilistene fortjener skryt, sier fungerende prosjektleder Ivar Kaino i Statens vegvesen. Foto: Altaposten
PROSJEKT ALTA VEST: Utsikten viser Storvika før veiarbeidsstrekningen mot Kråknes/Kroknes. På andre siden av fjellryggen ligger Melsvika, og i mellom her går tunnelen med samme navn. Foto: Arne Hauge