Feiladresserte postkort skaper hodebry for Postens distribusjonsavdeling. Hver tiende feriehilsen kommer ikke frem. Men om sommerhilsenen har ufullstendig adresse, prøver Posten likevel å finne frem til mottakeren.

– Det er mange grunner til at kortene ikke når frem til riktig mottaker. Enkelte som sender avgårde en feriehilsen bruker feil adresse, fordi mottakeren muligens har flyttet i løpet av den siste tiden uten at de har fått det med seg. Noen skriver på feil postnummer før de sender, mens andre glemmer å klistre på frimerke, forteller Marianne Romsdal, leder i Alta distribusjon.

Romsdal forsikrer at de gjør sitt ytterste for å finne fram til rett adresse.

– Vi prøver så godt vi kan med å få levert kortene, for vi ønsker jo at folk skal få det de venter på. Noen ganger klarer vi å se feilene og få levert de til riktig adresse, mens andre ganger blir kortene bare liggende her hos oss, sier Romsdal.

- 10 prosent av posten i Norge er feiladressert, men det er kun promiller som aldri kommer frem. Postbudene setter sin ære i å få frem posten til rett mottaker og bruker mye tid på å finne korrekt adresse. I sjeldne tilfeller klarer vi likevel ikke å spore opp verken avsender eller mottaker, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Han oppfordrer folk til å finne korrekt adresse før de sender feriehilsenen, for dermed å gi postbudet en hjelpende hånd.

I forhold til postkortenes ferd til riktig adresse er Marianne Romsdals generelle tips å logge seg på postens nettsider og søke der.

– Gå inn på posten.no, og noter ned adressene til de du vil sende en hilsen til før du drar. Da har du all informasjonen du trenger, og bruker du korrekt adresse, så kommer kortet frem før du er hjemme igjen, avslutter hun.

Les hele saken i Altapostens papiravis, eventuelt på PDF.