I formiddag ble absolutt alle tatt på senga da statssekretær Tom Cato Karlsen og Statens vegvesen dukket opp med de gode nyhetene i kommunestyresalen.

I en særstilling

Sjefen sjøl, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, er krystallklar på at prisen er fortjent.

– Kommunen står i en særstilling når det gjelder kommunalt trafikksikkerhetsarbeid. Alta har gjennom flere tiår arbeidet systematisk og målrettet for økt trafikksikkerhet, og satsingen har bidratt til en betydelig nedgang i alvorlige trafikkulykker, sier Solvik-Olsen etter at nyheten ble sluppet.

Alta kommune har vært er en gjenganger når årets trafikksikkerhetskommune kåres. Dette var nemlig fjerde gangen Alta var nominert og de andre kandidatene var denne gangen  Sortland og Årdal.

Prisen er på hele én million kroner.

– Formålet med prisen er å fremme lokalt trafikksikkerhetsarbeid. Ved å hedre kommuner som har utmerket seg, ønsker vi å løfte fram forbilder som kan inspirere andre kommuner til økt innsats, sier Solvik-Olsen.

Seks kandidater

Det er Statens vegvesen som administrerer søknadsprosessen, og fylkeskommunene som foreslår kandidater til prisen. I år mottok Statens vegvesen seks forslag til kandidater.

Juryen har bestått av representanter fra Samferdselsdepartementet, Justisdepartementet, Statens vegvesen, Politidirektoratet, Utrykningspolitiet, Helsedirektoratet og Trygg Trafikk.

Begrunnelsen for valget

– Alta premieres for systematisk og målrettede arbeidet for økt trafikksikkerhet siden 1994, da en rekke utradisjonelle trafikksikkerhetstiltak med sikte på økt frivillig engasjement i lokalsamfunnet.

– Har laget tverrsektoriell trafikksikkerhetsplan, og har trafikksikkerhet forankret i flere av kommunens plan- og strategidokumenter.

– Ansatt en egen koordinator for det kommunale trafikksikkerhetsarbeidet, og har sikret finansiering av fysiske og trafikantrettede tiltak gjennom kommunens eget parkeringsfond. Tom Frode Hansen har vært nøkkelen i dette arbeidet.

– Laget en plan for hovednett for sykkeltrafikk, arbeider med å regulere fartsgrenser på kommunale veier, med spesiell tilrettelegging på skoleveier. I tillegg satser kommunen på trafikkpedagogiske kurs for lærere og barnehageansatte.

– Deltar i prosjektet «Trafikksikker kommune» i samarbeid med Trygg Trafikk, og har som mål å ha status som trafikksikker kommune innen 2017.

– Bidratt, gjennom satsing på trafikksikkerhet, til en betydelig nedgang i alvorlige trafikkulykker. Gjennomsnittet for årlig antall drepte og hardt skadde er redusert fra om lag 10 for perioden 1990-1994 til under 3 for perioden 2010-2014.

Juryen har lagt vekt på følgende kriterier:

–  Kommunen skal vise til godt trafikksikkerhetsarbeid og gode planer for videre arbeid.

– Kommunen skal ha en trafikksikkerhetsplan hvor blant annet sikring av skolevegene inngår. Planen må oppdateres jevnlig og være forankret i kommunens politiske ledelse, administrasjon og befolkningsgrupper.

– Kommunen må kunne dokumentere gjennomførte tiltak.

– Tiltakene skal være evaluert og vise positiv effekt for trafikksikkerheten.

Nøtterøy kommune vant prisen i 2012, kommunene Austrheim og Lindås delte prisen i 2013 og i 2014 gikk prisen til Bodø kommune.