Klokka ni tirsdag morgen ble de drøyt ti ansatte på Alfa omega informert om at utestedet legges ut for salg etter femten års drift.

– Vi er pliktig å gjøre noe, sier deleier og styremedlem Ivar Pettersen, som forklaring på at styret må ta grep om drifta som de siste årene har hatt pilene i gal retning, nemlig bratt nedover.

Omlegginga kostet dyrt

Etter omlegginga i 2010, da Alfa hadde sin siste ansiktsløfting og derfor holdt stengt i nesten to måneder, har tallene gått fra et overskudd på 677.000 til et underskudd i 2014 på 1,5 millioner.

Bare i fjor stupte omsetninga med tre millioner, fra 11,5 millioner til 8,5 millioner.

– Det er alltid en risiko å stenge dørene. Da etablerer kundene fort andre vaner og begynner å bruke andre steder, kommenterer Pettersen.

– Omlegginga har kostet, men samtidig mener vi at tiden er inne til at nye eiere og drivere kan se nye muligheter for stedet, sier daglig leder og deleier (30 prosent) Kristin Jensen.

Lokale kjøpere

Alfa omega er eid av trekløveret Tore Kivijervi (32,6 prosent), Ivar Pettersen (32,6), Kristin Jensen (30) og Alfa Omega AS (4,9). Til tross for at utestedet er påkostet, mener Ivar Pettersen og Kristin Jensen at det er fullt mulig å finne kjøpere til konseptet.

– Det ideelle vil være om man finner noen lokale og gjerne der man har investorer på den ene siden og folk som kjenner bransjen på den andre siden. Slik vi har hatt, kommenterer Pettersen.

Konkurrerer med hjemmekokken

De beste årene for det en gang så populære utestedet er man milevis unna for øyeblikket. I 2006 omsatte Alfa omega for nær 12 millioner og hadde et årsresultat på hele 1,1 million kroner. 2007 var nær like godt med en omsetning på 13,5 millioner og et resultat på en million. Pettersen og Jensen peker på flere forklaringer på den dalende omsetningen.

– Den største konkurrenten for utelivet er faktisk alle de som lager mat og inviterer venner hjem til seg. Kompetansen og interessen for matlaging har økt voldsomt de siste årene, sier Jensen.

– At Asbjørn Sandøy forsvant og startet eget matsalg, hvilken betydning har det hatt?

– Noe personell former en bedrift mer enn andre, men vi er alltid nødt til å forholde oss til dem vi har, svarer Jensen.

Tapt generasjon

– At man ikke har hatt et tilbud for 18-åringene de siste 10-15 årene, tror dere det har medført en tapt utelivsgenerasjon i Alta?

– Ja, det tror jeg absolutt man kan si. De unge har ikke hatt noe sted å gå, og dermed blir det til at de har fester hjemme. Det er også blitt vanligere å lage mat hjemme for ungdommene, sier Kristin, som også påpeker at aktivitet avler aktivitet. Slik sett ønsker både hun og Ivar Pettersen at de som skal drive i lokalene til No.17 lykkes.

– Vi trenger flere steder og vi trenger ulike steder, slik at folk har mye å velge i når de skal gå ut, mener duoen.

Felt mange tårer

På spørsmål om man har ventet for lenge med å selge, svarer Pettersen:

– Det er slikt man ser i ettertid, men det beste hadde nok vært å selge for fem år siden. De som eventuelt vil kjøpe vil uansett få en flott og spennende mulighet.

– Hvordan blir det å motivere de ansatte til å holde koken etter beskjeden i dag?

– Det er ingen oppmuntrende beskjed de har fått, men de som jobber her er stolte av arbeidsplassen sin og vi håper de vil gi jernet litt ekstra og vise at dette er et bra sted, sier Kristin og Ivar.

– Er det vemodig det som skjer nå?

– Ja, kjempevemodig. Det har vært en reise på godt og vondt. Vi har gjort fantastisk mye bra, men også noe som ikke har vært så bra. Jeg har felt mange tårer i denne prosessen. Alfa har vært mitt tredje barn, for å si det slik, sier Kristin som innrømmer at det blir tungt å ta farvel med ansatte og kunder.

– Antallet ansatte gjennom årene er kommet opp i 200, og mange av kundene har fulgt oss hele veien, sier Jensen.

– Hva vil du gjøre når du ikke skal drive Alfa lenger?

– Jeg må vel ut å finne meg en jobb.