– På det meste har vi hatt over 20 busser i sving. Da håndterer vi mellom 1.500 og 2.000 turister. Men på shuttlekjøring til Nordkapp kan vi ta opp til 3-4.000 turister, forteller daglig leder Ernst Rune Andersen.

Det har gått veldig bra for det lokale busselskapet, som måtte kjøpe inn fem nye busser for et par år siden, da de gikk inn på cruisetrafikken. På de mest hektiske dagene har de leid inn busser i tillegg. Med noen og tretti dager cruisekjøring om sommeren, og omtrent like mange om vinteren, har denne kjøringa blitt en solid inntektskilde. Ikke minst har oppdragene rundt snuhavnoperasjonen i Lakselv vært viktig.

– Det har gått veldig bra. Vi har vært med på turnaround i Lakselv, der vi var leid inn av European Cruise Service. Det er også fine oppdrag for oss, sier Ernst.

I juli måned er det omtrent ingen cruiseskip i Alta. Da overtar kjøring i Honningsvåg og Lakselv for Arctic Tours. De har også vært i Tromsø på de største dagene der.

Men i juli måned overtar en ny gruppe turister hovedfokuset til Arctic Tours. Det er de som kommer med fly.

De som kommer med fly

– Det har blitt færre langveisfarende gruppeturister på landeveien. Men det kommer flere og flere hit med fly, og så kjører vi dem rundt, forteller Ernst Rune Andersen.

Disse turistene kommer med fly inn til Alta, eller til Finland eller Sverige. Arctic Tours henter gruppene på flyplassen, og tar dem rundt i Nord-Norge og på ulike aktiviteter og severdigheter i Alta. Når gruppene er ferdig med å feriere, kjører busselskapet dem tilbake til flyplassen.

– Vi har veldig mye mer gruppekjøring både til Nordkapp, Lofoten, og lokalt her i Alta, og over til Finland og Sverige. Stort sett kommer de med fly til Alta og Nord-Finland, sier han.

Merker endringen

Også hos Boreal Transport Nord har de merket en endring i gruppekjøringen, selv om de synes trykket stort sett er som før.

– Det ruller jevnt slik det har gjort hele tiden. Det kommer grupper med fly. Det har det gjort tidligere også, og vi har mye kjøring i Honningsvåg og Hammerfest. Endringen er at før om årene bestilte disse gruppene i veldig god tid, ofte flere måneder før ankomst. Nå kan de melde ankomst mye kortere tid i forveien, sier Oddvar Alexandersen i Boreal Transport.

Kortere reiser

Nordnorsk Reiseliv bekrefter denne tendensen.

– Denne måten å besøke Finnmark på erstatter de gamle bussreisene. Det er fortsatt noen busselskap som kjører helt fra Tyskland og opp, men det blir stadig færre. Ut fra statistikken i fjor, kunne jeg se at det er en nedgang i busstrafikken som kom via Finland – de som tidligere reiste med buss helt fra Europa, sier Hilde Bjørkli i Nordnorsk Reiseliv.

Folk ønsker kortere reiser. Noen busselskap har dessuten merket at det er dyrt å kjøre så langt. Folk ønsker ikke lenger å sitte i buss i to uker.

– Vi har lenge skjønt at det med å fly inn og ta en mindre rundtur, og fly ut igjen – er på vei opp. Dette rimer godt med det at de kommer inn med charterfly og tar rundturer i Nord-Norge. Folk vil også i større grad finne frem til ruteflyene, og jeg tror vi kommer til å se mye mer av dette i fremtiden, sier Bjørkli.