Anna Linnea Rognli og Lena Romsdal er snart ferdige med 3. klasse på Bossekop skole. Siden i fjor høst har de syklet til skolen. Lena bor ikke langt fra skolen, mens Anna Linnea har den lange Thomasbakken som skolevei.

– Helt trygt. Skoleveien er veldig trygg, mener jentene om det.

Det meste av veien går langs gang- og sykkelvei. Noen steder må de krysse veien over gangfelt, og et lite stykke må de sykle ute i veien.

– Noen steder må man sykle litt på veien, men det går fint, sier Anna.

Følger Trygg Trafikk

Skolene i Alta har ulik praksis for sykling til skolen. På Komsa skole får man ikke sykle før man har avlagt sykkelprøve på våren i 4. klasse.

– Noen foreldre kan skrive under på at de sykler sammen med barna sine, som dermed får sykle før, sier fungerende inspektør Liv Røkenes ved Komsa skole.

Hun opplyser at de har hatt regelen om sykling på våren i 4. klasse i mange år.

– Den rektoren vi hadde da var opptatt av at skolen skulle følge Trygg Trafikk sine anbefalinger. De anbefaler ikke sykling i trafikken før ved 10-årsalderen, forklarer hun.

– Her er vi heldige

Rektor på Bossekop skole, Trude Andersen, synes på sin side at skoleveien til elevene hennes er så trygg at yngre elever trygt kan få lov til å sykle.

– Vi er ganske heldige på Bossekop skole. Vi har opphøyde gangfelt og 30-sone og oversiktlig store deler av veien. Jeg synes egentlig elevene har en god og trygg skolevei. Og så er vi nøye med å sjekke at de har sykkelhjelm, sier Andersen.

Skolen hadde tidligere høsten i 4. klasse som «sykkelgrense», men endret det for noen år siden, etter å ha hatt det oppe i FAU og samarbeidsutvalget.

– Vi har også noen som er enda yngre, som sykler sammen med foreldrene sine. Det er helt greit. På den måten får ungene lært sykkelveien og alle får trim. Vi har lite misnøye med regelen. Det var mer misnøye før, da de ikke fikk sykle, sier rektor.

– Vet du at andre skoler ikke tillater sykling før våren i 4. klasse?

– Nei, det visste jeg ikke. Jeg synes ungene er flinke å sykle og flinke i trafikken. De er gode til å stoppe og gå over veien. Jeg tror foreldrene til våre elever har hatt god sykkelopplæring med dem, fastslår hun.

Anna Linnea og Lena er ikke redde i trafikken.

– I begynnelsen var jeg litt redd, da det kom store biler og traktorer. Enten syklet jeg med noen, eller jeg ventet litt og gikk av sykkelen, forklarer Anna.

De er også forsiktige når de skal krysse veien på fotgjengerovergangen.

– Jeg går av sykkelen, stopper, og venter til bilen har stoppet helt. Så går jeg over gangfeltet, sier Lena.

Måtte ha opplæring

– Da vi skulle begynne å sykle, måtte vi først ha med foreldrene. De hjalp oss og fortalte hvor vi kunne sykle. Så begynte vi å sykle med storesøsken og sånn. Og så kunne vi sykle alene, forteller Anna.

– Skoleveien min er kort og veldig trygg, men nært skolen er det noen steder jeg må sykle på veien. Kommer det biler, sykler jeg litt ut i grøfta, forteller Lena.

Før jentene fikk sykle, måtte de ta et sykkelsertifikat.

– Etter at vi tok det sykkelsertifikatet fikk vi sykle til skolen. Men det er noen som må over E6 som ikke alltid får sykle alene. De må sykle med søsken. Men når de har gjort det flere ganger, går det greit, forklarer jentene.

Vil la foreldrene bestemme

Administrasjonen synes det er greit at foreldre får bestemme selv når ungene skal få sykle.

– I utgangspunktet stiller vi oss positive til at foreldrene gjør en slik vurdering. Men det er viktig at vi fortsetter med trafikksikkerhetsarbeid på skolene, slik at elevene settes i stand til å sykle til skolen, sier kommunalleder Mads Stian Hansen.

Nå skal hovedutvalget for oppvekst og kultur drøfte forslaget, før man ender opp med en høringsuttalelse fra Alta kommune.

Høringsfristen er 17. juni.

– Innen da kan alle komme med høringsuttalelser, om de har synspunkter, både foreldre, den enkelte skole, og andre, sier Hansen.

Sykkelløype Bossekop skole Foto: Kita Eilertsen